Werken aan een hybride?

Bij het werken aan een hybride is het belangrijk om voorzorgsmaatregelen te nemen. Voorkom ongelukken met het hoogspanningsgedeelte! Mijngrossier.nl biedt een ruime keuze aan speciaal ge√Įsoleerd VDE-gereedschap, beschermende kledingstukken en overige beschermingsmiddelen.

Safety_First

 

Op het moment dat de eerste hybrides in Nederland werden afgeleverd, konden monteurs bij universele autobedrijven nog hun schouders ophalen. Bijna alle hybride voertuigen werden op dat moment immers in het dealerkanaal onderhouden en gerepareerd. Maar vandaag de dag is de situatie compleet anders! De hybride is al jarenlang een bekende verschijning in Nederland. Veel hybrides zijn inmiddels na een leaseperiode van drie of vier jaar verkocht aan particulieren, die de dealer links laten liggen en hun auto bij een universeel autobedrijf brengen voor onderhoud en reparatie. Ben je er klaar voor?

Hoogspanning

De spanning van het accupakket van een hybride bedraagt enkele honderden Volts. Voor jou, je collega‚Äôs en anderen in de werkplaats is √©√©n ding met voorrang belangrijk: veiligheid. Werk daarom uitsluitend met speciaal ge√Įsoleerd VDE-gereedschap, begin je¬†werk aan een hybride altijd met dezelfde veiligheidsprocedure en scherm je¬†werkplek af. Draag VDE-handschoenen, antistatische veiligheidsschoenen en een veiligheidsbril. Bovendien: meten is weten, bijvoorbeeld met een multimeter met een meetbereik (AC/DC) tot 600 Volt.

Contact uit, sleutel in je zak

Een benzine- of dieselmotor draait of staat uit. Bij een hybride is het minder eenduidig. De motor kan uitstaan, maar kan vervolgens automatisch gestart worden op het moment dat de voertuigelektronica merkt dat de accu’s teveel worden ontladen. Controleer dus goed of het contact uitstaat en houd de sleutel bij je. De hoogspanningskabels van een hybride zijn speciaal gekleurd. Wil je zeker weten dat ze spanningsloos zijn, zet dan het contact uit en neem de 12 Volt accuklemmen los. Verwijder met elektrisch isolerende VDE-handschoenen de serviceplug op de batterij en wacht 10 minuten om de condensatoren de tijd te geven zich te ontladen. Controleer daarna, als extra check, of de aansluitingen ook echt spanningsloos zijn en isoleer vervolgens de losgenomen aansluitingen.

Sluit niks uit!

Je weet waar je mee bezig bent. Je werkt geconcentreerd en veilig. Maar wat gebeurt er als je de werkplek even moet verlaten? Sluit nooit uit dat bijvoorbeeld een klant de werkplaats inloopt en een blik onder de motorkap van de hybride werpt. Zet de werkplek daarom af met een roodwitte ketting of een lint. En voor je collega’s: plaats een bord met je naam op de auto, zodat iedereen weet wie er met de auto bezig is. Indien je werkt aan een hybride met schade, dan is het verstandig om beducht te zijn op een lek in het accupakket. Gebruik een schort en een gezichtsbeschermer als bescherming tegen eventueel aanwezig elektrolyt te beschermen.

Speciaal ge√Įsolerd VDE-gereedschap

Mijngrossier.nl levert een breed assortiment speciaal ge√Įsoleerd VDE-gereedschap, dat te vinden is in de Toolbase. Dit ge√Įsoleerde gereedschap is volgens de nationale en internationale normen gemaakt van hoogwaardig materiaal en zorgvuldig getest. Het gereedschap en de beschermingsmiddelen ¬†zijn getest bij 1.000 V AC (wisselstroom) en in een aantal gevallen ook bij 1.500 V DC (gelijkstroom).

Er is een speciaal hybridepakket voor samengesteld, bestaande uit de meest gebruikte gereedschappen en hulpmiddelen. Artikelnummer: HYBRID01.