Werken aan het koppelingssysteem

HE Autotechniek is al meer dan 25 jaar dé koppelingsspecialist van Den Haag en omstreken. Lorenzo, Piet en Michael bereiken dat met een combinatie van ervaring, kennis en speciaalgereedschap.

he-autotechniekHE Autotechniek: dé koppelingsspecialist van de Randstad

HE Autotechiek is een allround garagebedrijf (onderhoud en APK) en gespecialiseerd in koppelingsproblemen. Lorenzo Kuypers is sinds 2011 eigenaar van HE Autotechniek en werkt samen met collega’s Piet Griekspoor en Michael Magiersk. Lorenzo werkt al sinds 1995 in het bedrijf, Piet al vanaf de oprichting in 1987. HE Autotechniek is gevestigd aan de Loosduinseweg in een pand waar autosportgeschiedenis is geschreven. ‘Rensport constructeur’ Han van der Blij maakte hier in de jaren zestig en zeventig zijn HVB racewagens. Vanuit de halve Randstad stuurt de ANWB gestrande auto’s naar de Loosduinseweg. Ook de politie is er vaste klant. Lorenzo: “Al die politie-auto’s voor de deur is prachtige reclame. Het leuke is dat veel agenten met hun privé auto’s ook hier komen.”

HVB-racewagenHVB racewagen voor het pand van het huidige HE Autotechniek.

Monteer altijd een complete set

Bij snelwegverkeer kan een koppelingsplaat wel een kwart miljoen kilometers mee, maar bij kleine auto’s (Matiz, Aygo, C1) kan het met dertigduizend kilometer al bekeken zijn. Lorenzo: “Meestal is de drukgroep kapot. Je monteert natuurlijk altijd een complete set, want je bent vele uren bezig met de- en montage.” Lorenzo, Piet en Michael kennen de eigenaardigheden van veel auto’s. Ze weten het risico van het vastslaan van bak en differentieel bij Volkswagen en weten dat de PSA-auto’s relatief kleine druklagers hebben. Dat levert een groot hefboomeffect en een soepele pedaalslag op, maar het kleine druklagertje krijgt veel voor z’n kiezen. Piet: “Als het druklager bij het intrappen van het pedaal lawaai maakt en je hoort de kogellagers, stop dan direct, want het lager staat op het punt te kantelen. Ook diafragmatongen kunnen kapot. Soms is het druklager zo heet geworden, dat het vastgesoldeerd lijkt aan de drukgroep. Het voelt alsof er een knik in de koppelingskabel zit, maar voor je het weet trap je het druklager dwars door de groep heen. Bij Fiat en Alfa komt het ook voor.”

werken-aan-koppeling

Altijd opletten

Om koppelingsproblemen op te lossen is ervaring, kennis en speciaalgereedschap nodig. Piet: “Bij de Traffic/Vivaro gaat negen van de tien keer het hydraulisch lager lekken. Dan trap je het pedaal in en … niets. Klanten vragen dan naar een nieuwe koppelingskabel, maar dan moeten wij ze teleurstellen dat waarschijnlijk de hulpkoppelingcilinder in de bak kapot is. Kost 875 euro. Geen leuke boodschap.” Door hun ervaring weten Lorenzo en Piet dat een stroef werkende koppelingskabel met teflonspray gangbaar is te maken, maar als het even kan vervangen ze de kabel. “We weten precies welke imitatiekabels zwaar trappen, sponzig zijn en snel kapot gaan.”, aldus Piet. Lorenzo: “Bij Volvo’s is het druklager aan de zijkant een beetje rond, maar Volvo levert ze ook met een rechte zijkant. Als je die gebruikt voel je een duidelijk kantelpunt bij het intrappen van het koppelingspedaal. Ook bij OE-onderdelen moet je dus opletten.”

Speciaalgereedschap broodnodig

HE Autotechniek is nu drie jaar lid van mijngrossier.nl. Lorenzo: “Mijngrossier.nl werkt ontzettend handig. Kenteken intikken, onderdelen kiezen, bestellen en twee uur later hebben we alles in huis.” Om snel de juiste onderdelen te kunnen vinden biedt mijngrossier.nl gedetailleerde technische tekeningen. Een speciaal icoontje onder de drukgroep maakt duidelijk of er speciaalgereedschap gebruikt moet worden, dat direct onder een button is te vinden in mijngrossier.nl. Piet: “We kunnen niet zonder speciaalgereedschap. Bij een zelfstellende drukgroep draait bijvoorbeeld de plaat tijdens het aandraaien zichzelf losser in de stand alsof ‘ie versleten is. Als je dat niet weet, kom je er pas na inbouw achter dat de koppelingsplaat niet vrij komt. Die fout maak je daarna nooit weer.” Alle onderdelen staan in de tekeningen afgebeeld in de montage volgorde. “Superhandig.”, vindt Lorenzo. Ook worden de arbeidstijden in mijngrossier.nl gewaardeerd. Piet: “Daarmee hebben we een goede betrouwbare richttijd en dat is belangrijk, want we spreken met de klant vooraf een prijs af. Uiteraard houden we rekening met extra kosten. Bij Franse auto’s moeten regelmatig ook de koppelingsbedieningsvork en de geleidebussen vervangen worden. Kost zo
maar 40 tot 100 euro extra.”

technische-tekkening-koppelingTechnische tekening van een koppeling in mijngrossier.nl.

The Fast and the Furious

De grootste uitdaging is het tweemassa- of tweedelig vliegwiel, dat ontworpen is om motortrillingen op te vangen. Piet: “Met speciaalgereedschap kunnen we de axiale speling en de maximale hoek verdraaiing meten op de voorgeschreven tolerantie. Dat moet gebeuren als het tweedelig vliegwiel nog gemonteerd is. ”Na elke klus aan een DSG-bak en een bak met robotbediening (MMT,Selecta) moet de bak opnieuw ingeleerd worden; vaak ook voor demontage. Zo niet, dan leren de VAG-bakken zichzelf wel in, maar ze blijven klappen. Bij Alfa kun je niet eens wegrijden. Bij HE Autotechniek krijgen ze overigens niet altijd ‘pechgevallen’. Lorenzo: “We krijgen regelmatig artiesten binnen, die ‘the Fast and the Furious’ imiteren. Je ziet het aan de blauwe plekken op de drukgroep; een teken die te heet is geweest door overbelasting. Wij geven een jaar garantie of twintigduizend kilometer op mechanische gebreken; niet op verwoesting.” Lorenzo, Piet en Michael hebben een mooi vak vinden ze, al hebben ze nooit schone handen en duren klussen vaak lang. Piet: “Veel kleine garages kunnen een brug niet zo lang missen. Uitbesteden aan ons is dan de beste optie.”

Op zoek naar Best Buy

HE Autotechiek kijkt bij het bestellen altijd of er een Best Buy koppeling beschikbaar is. Met Best Buy bieden ze de klant namelijk de scherpste prijs voor de beste kwaliteit; altijd een A-merk geproduceerd door een fabrikant die aan OE levert. Daarom past Best Buy juist goed in de werkwijze van HE Autotechiek.

best-buy-logo

 

In mijngrossier.nl herkent u een Best Buy product aan het BB logo.

 

 

 

HE Autotechniek adviseert SAC-tool

Tegenwoordig is de kans groot dat zodra een koppeling moet worden vervangen, het om een zelfnastellende koppeling (SAC) gaat. HE Autotechniek maakt veelvuldig gebruik van de SAC-tool; speciaalgereedschap om vakkundig en probleemloos op de voorgeschreven manier de klus uit te voeren. Zo mag de SAC-koppeling nooit in ongemonteerde toestand of zonder koppelingsplaat worden bediend. Doordat de nastelring zich gaat stellen, wordt de koppeling onbruikbaar. Montage met behulp van de SAC-tool voorkomt een beschadigde of slippende koppeling.

sac-tool