Werkplaatsrapport: gloeibougietest in de praktijk

Een betrouwbare gloeibougie sneltester is een eerste vereiste om defecte gloeibougies economisch en met geringe moeite – dus liefst zonder voorafgaande demontage – te herkennen.

Gloeibougies+merkenAls gevolg van het toenemende ruimtegebrek in de motorruimte stuiten werkplaatsen in de praktijk echter steeds weer op zeer lastige inbouwsituaties waarin het testapparaat alleen niet verder helpt – omdat het contacteren van de gloeibougies nauwelijks of helemaal niet mogelijk is. Om bij de te testen gloeibougies te komen is dan kundigheid van de monteur vereist.

Een voorbeeld van zo’n bemoeilijkte toegang is de hieronder afgebeeld VW motor met diep zittende gloeibougie. Om de toegang te waarborgen verdient het aanbeveling een ongecompliceerde adapter volgens het onderstaande “recept” te maken.

Dit hebt u nodig voor een adapter:

  • lasdraad Ø 2,0–2,5 mm, lengte ca. 20 cm resp. als nodig
  • krimpkous of siliconenslang
  • coaxcontrastekker Ø 4 mm
  • coaxstekker Ø 4 mm Bovendien moet u gereedhouden: diverse vlakke en ronde stekkers uit uw assortiment verbindingsmiddelen.

Voor een adapter voor de meting op de gloeibougie is normaal gesproken een 4 mm coaxcontrastekker nodig. Deze moet er niet alleen optimaal worden opgekrompen, maar ook worden gesoldeerd. Zo kan het er per ongeluk afglijden of blijven steken op de gloeibougie worden voorkomen. Of met de zijkniptang de lasdraad in het krimpgedeelte meermalen licht “aansnijden” en daarna de betreffende stekker vastkrimpen. Voor een betere contactverbinding van de aansluitklem van het gloeibougie-testapparaat wordt aan het andere uiteinde een coaxstekker aangebracht. Tot slot wordt het geheel (afgezien van de aansluiting van het testapparaat) met behulp van de siliconenslang of krimpkous geïsoleerd en de adapter is al klaar voor gebruik.

Afhankelijk van de vraag of direct op de gloeibougie of via een aansluitstekker wordt gecontroleerd, kan zo’n adapter met verschillende aansluitstekkers behoeftegericht worden gemaakt. Daarmee wordt het toepassingsbereik van het gloeibougietestapparaat verder uitgebreid.

VW Passat 2,5 L  TDI

1Werkplaatsrapport

  1. Eerst met de 10-delige T-greep de motorafdekking eraf schroeven.
  2. Vervolgens de gloeibougiestekkers afzonderlijk eraf trekken en de meetkabel vastklemmen aan de gloeibougie. Een adapterstekker vereenvoudigt het vastklemmen. 
  3. Hier is de inbouwpositie van de gloeibougie te herkennen.

 

VW Passat 2,0 I TDI

2Werkplaatsrapport

  1. Afdekking losclipsen en eraf halen.
  2. Stekkerstrip erop clipsen en bougiestekker eraf trekken.
  3. Omdat de gloeibougies heel diep zitten, komt men hier het beste bij met de adapter om te testen.

 

VW T5 TDI

3Werkplaatsrapport

  1. Bij dit model is de gloeibougiecontrole via de compacte stekker mogelijk. Deze zit tussen motor en drijfwerk in een metalen klem.
  2. Om deze te openen kan de compacte stekker er gewoon uit worden getrokken. Vervolgens kan er via de motorzijdige kabelbundel en met behulp van een adapter worden gecontroleerd. 
  3. Via de compacte stekker is de afzonderlijke controle van alle 5 gloeibougies mogelijk.
4. Blauwe testkabel via de eraf getrokken stekkerverbinding op het gloeitijdbesturingsapparaat verbinden. Werkplaatsrapport4
5. Tijdens de gloeibougiecontrole flikkert de indicatieschaal rood.
6. Als de gloeibougie in orde is, branden OK-symbool en schaal groen.