Wiellager montage kit met geïntegreerde ABS-sensor

Moderne personenauto’s zijn uitgerust met hightech onderdelen die voor betere prestaties en implementatie zorgen van systemen in de hedendaagse voertuigen. Deze wiellager wordt geplaatst op de achteras en heeft betrekking op de voertuigen onderaan vermeld.

De wiellagers op de achteras hebben een geïntegreerde ABS-sensor van het actieve type. Deze voorzien het ABS-systeem van de wielsnelheden op de achteras. Bij uitval van het signaal zal het waarschuwingslampje van het ABS-systeem gaan branden, waardoor het ABS-systeem wordt uitgeschakeld. Vanzelfsprekend is het belangrijk de correcte foutcode te kunnen uitlezen met een foutcodelezer zodat men weet op welk onderdeel men zich moet richten. Om een correcte diagnose te stellen moet het onderdeel met multi-meter of oscilloscoop worden gecontroleerd. Deze beschrijving hieronder is om de signaalvorming van deze wielsensor te verduidelijken.

Product toepassing – VKBA 3653
OPEL ASTRA H
OPEL ASTRA H Estate
OPEL ASTRA H GTC
OPEL ASTRA H TwinTop
OPEL ZAFIRA
VAUXHALL ASTRA MK V Estate
VAUXHALL ASTRA MK V Hatchback
VAUXHALL ASTRA MK V Sport Hatch
VAUXHALL ASTRA TwinTop
VAUXHALL ZAFIRA Mk II

Voorbeeld: Opel Zafira

1. Voedingscontrole

VoedingscontroleIn de eerste plaats is het belangrijk om de voeding te controleren. Dit doen we met de multimeter. Haal de stekker van de sensor, plaats de multimeter op Volt en monteer de meetpennen aan de zijde van de kabelboom. Met deze test controleren wij de voeding en de kwaliteit vanaf het ABS-stuurapparaat tot aan de stekker. Als de gemeten waarde juist is bevonden gaan we naar de volgende stap.

Specificaties

Contact (+15) Aan
Motor Uit
Connector Losgekomen
Multimeter DC Volt
Rode draad Pen 1
Zwarte draad Pen 2
Afgelezen waarde 11,77 V

 2.1 Signaalvorming controle (met multimeter)

multimeterMonteer de stekker aan de sensor en sluit de meetpennen aan in gemonteerde toestand (zie afbeelding). Zet het contact aan en draai de naaf langzaam rond. Nu moet er een spanningsvariatie zichtbaar zijn van  ongeveer 200 mV. Deze sensor is alleen te testen met een gesloten stroomkring.

Let op: De spanningswaarden kunnen beïnvloed worden door de batterijspanning van het voertuig maar de spanningvariatie blijft dezelfde (200mV).

Specificaties

Contact (+15) Aan
Motor Uit
Connector Aangesloten
Multimeter DC Volt
Rode draad Pen 1
Zwarte draad Pen 2
Minimale waarde 11,35 V
Maximale waarde 11,55 V

2.2 Signaalvormingcontrole (met oscilloscoop)

De onderstaande afbeeldingen zijn van toepassing als er gebruik gemaakt wordt van de oscilloscoop. Sluit de meetpennen aan met gemonteerde stekker. Zet het contact aan en draai de naaf langzaam rond. Het onderstaande signaal moet nu zichtbaar worden. Het onderstaande signaal heeft een grotere amplitude en is daardoor makkelijker af te lezen. Dit signaal is meetbaar door de rode meetpen aan de accuspanning aan te sluiten en de zwarte meetpen aan pen 1 aan te sluiten.

Signaalvormingcontrole1

Specificaties

Contact (+15) Aan
Motor Uit
Connector Aangesloten
Multimeter DC Volt
Rode draad Pen 1
Zwarte draad Pen 2
Minimale waarde 11,35 V
Maximale waarde 11,55 V
Tijd/div 500 ms

BELANGRIJK: Zorg bij een meting aan de stekker dat de bedrading niet beschadigd is, het is aangeraden dunne meetpennen te gebruiken bij het meten van de stekker

Signaalvormingcontrole2

Specificaties

Contact (+15) Aan
Motor Uit
Connector Aangesloten
Multimeter DC Volt
Zwarte draad +12V
Minimale waarde -0,896 V
Maximale waarde -0,696 V
Tijd/div 500 ms

Het vervangen van wiellagers en hubs.

Belangrijk voor uw klanten – en uw bedrijf.

In het slechtste geval brengen versleten of beschadigde wiellagers en hubs de veiligheid van uw klant in gevaar. Hij loopt het risico hierdoor veel schade op te lopen of een dure herstelling te moeten bekostigen. Aan te raden is de wiellagers en hubs te vervangen alvorens het kwaad is geschied. Maar hoe weet u wanneer? Uit informatie en peilingen gebaseerd op gegevens uit de markt, is het raadzaam de wiellagers te vervangen tussen 130.000 en 190.000 kilometer.

Voor maximale veiligheid en betrouwbaarheid raadt SKF u echter aan om de wiellagers te laten inspecteren bij het vervangen van de remmen, ongeacht de leeftijd van het voertuig. Let altijd op de eerste tekenen van versleten lagers zoals het geluid bij het draaien van de wielen en ongewone traagheid bij de ophanging.