Wiellagerdesigner van Ferrari

Lagerfabrikant SKF is een trendsetter als het gaat om innovatieve wiellagertechnologie. Dit is onder meer te zien in de Ferrari California. Deze techniek zullen we over pakweg tien jaar ook tegenkomen bij volumemodellen.

ferarri(1)Belangrijke doelstellingen bij de ontwikkeling van nieuwe wiellageroplossingen zijn reductie van het voertuiggewicht en vermindering van de kosten, terwijl de functionaliteit en betrouwbaarheid van de delen optimaal moeten zijn. SKF doet dit onder meer met geïntegreerde wiellager oplossingen, waarbij meerdere bij elkaar liggende componenten gecombineerd worden. Denk in dit geval bijvoorbeeld aan naafscharnierpuntmodules, naaf-steekasmodules en naafremklauwmodules.

Hub Knuckle Module – HKM

Voor de Ferrari California ontwikkelde SKF een speciale naafeenheid met een ingebouwd aluminium scharnierpunt. De naafscharnierpuntmodule (Hub Knuckle Module -HKM) is door middel van een bij SKF ontwikkeld walsproces op het scharnierpunt bevestigd. De HKM voorkomt de problemen die optreden bij aluminium scharnierpunten in combinatie met naaflagers van de eerste generatie. Dankzij de inventieve oplossing van SKF wordt de buitenring van de naaflager voortdurend over het scharnierpunt gerolvormd. De HKM biedt daarnaast een betere manier om het lager in het scharnierpunt vast te zetten in vergelijking met andere methoden.

Voordelen

Het vooruitstrevende ontwerp van de HKM biedt naast technische voordelen ook specifieke onderhoudsvoordelen. Het scharnierpunt en de lagereenheid kunnen bijvoorbeeld als een enkele eenheid worden onderhouden. Bovendien is de vervangingstijd korter en liggen de arbeidskosten lager dan bij conventionele indrukbare lagers.

SKF en Ferrari

SKF en Ferrari zijn geen onbekenden van elkaar. SKF is vele jaren een officiële leverancier en een technische partner van Scuderia Ferrari. De relatie met de Italiaanse autofabrikant dateert al vanaf de oprichting van het merk door Enzo Ferrari in 1947. SKF doet vooral veel ervaring op bij de race-tak van Ferrari. Het wordt door SKF ervaren als een intense en zeer directe omgeving voor het ontwikkelen van nieuwe ontwerpen en technieken. De SKF Racing-unit is daarmee een belangrijke technische spil voor de gehele automotive divisie van SKF. Dankzij de samenwerking met partners zoals Ferrari heeft SKF de markt van vele nieuwe en geavanceerd technologische oplossingen kunnen voorzien.