Wieluitlijning: tips van experts en probleemopsporing

Een juiste wieluitlijning bespaart geld en zorgt voor blije klanten!

wieluitlijning

Een wieluitlijning bestaat uit het zodanig aanpassen van de hoeken van de wielen dat ze binnen de specificaties van de autofabrikant vallen. Het doel van deze aanpassingen is ervoor te zorgen dat het voertuig niet meer naar een kant trekt. Dit kan namelijk slijtage aan de banden en van de stuurinrichtings- en wielophangingsonderdelen veroorzaken. De aanpassingen zorgen dus voor een uitstekende wegligging. Alle nieuwe voertuigen verlaten de fabriek met een gecontroleerde en aangepaste uitlijning.

Uitdaging

Elk ernstig rijongeval en elke vervanging van stuurinrichtings- en wielophangingsonderdelen rechtvaardigt een wieluitlijning, zelfs als de onderdelen niet verstelbaar zijn. Het niet uitvoeren van deze wieluitlijning kan resulteren in wielvlucht- en inspoorspecificaties die buiten de limieten van de fabrikant afdrijven.

Dit kan leiden tot trekken van het voertuig en vroegtijdige slijtage van de band en wielophangingsonderdelen. Mogelijk hebben bestuurders deze defecten eerst niet door, maar na enige gebruikstijd kan dit leiden tot ongelijkmatige bandslijtage en het naar links of rechts trekken/afwijken van het voertuig. Bandslijtage leidt tot het vaak moeten vervangen van banden, en trek/afdrijving leidt tot voortijdige slijtage van wielophangingsonderdelen, hetgeen tot meer onnodige kosten voor de eigenaar leidt. Het trekken van het voertuig veroorzaakt irritatie en/of vermoeidheid tijdens het rijden, en de onjuiste inflatie en rotatie van de banden kan een negatief effect op het brandstofverbruik hebben.

Eenvoudige oplossingen

Zorg ervoor dat een volledige wieluitlijning nauwkeurig en met de juiste technische normen is uitgevoerd na het vervangen van de onderdelen van de stuurinrichting en de wielophanging.

Het interpreteren van bandslijtagepatronen die samenhangen met problemen door een onjuiste uitlijning van wielen en chassisonderdelen.

Probleem Oorzaak Corrigerende actie
Veerslijtageveerslijtage De dunne buiten- of binnenrand van de band is versleten. Elke spoorbreedtestrip heeft een afgeronde rand aan een kant en een scherpe rand aan de andere kant. Onjuiste insporingonjuiste insprong Corrigeer de insporingsinstelling en voer een wieluitlijning uit. Controleer en vervang zo nodig de bussen in het voorste wielophangingssysteem om herhaling te voorkomen.
Slijtage aan een kantslijtage aan een kantDe buiten- of binnenstrippen van de band verslijten sneller dan de rest van de band. Overmatige wielvluchtovermatige wielvlucht Voer een wieluitlijning uit. Controleer de schokdempers, de fuseekogels en controlearmbussen op slijtage. Vervang de versleten onderdelen.
Slijtage in het middenslijtage in het midden Er is overdruk in de bandenoverduik banden Controleer de druk in de banden. Verwijder lucht als er een te hoge druk in de banden wordt gemeten.
Randslijtagerandslijtage De banden hebben te weinig luchtweinig lucht Controleer de druk in de banden. Voeg lucht toe als er te weinig druk in de banden wordt gemeten. Controleer of er geen stuurinrichtingsonderdelen zijn gebogen of versleten om herhaling te voorkomen. Voer een wieluitlijning uit.
Cupslijtagecupslijtage Versleten of verbogen wielophangingsonderdelenversleten of verbogen Controleer en vervang de stuurinrichtings- en wielophangingsonderdelen. Voer een wieluitlijning uit.

Moog: 2+1 jaar extra garantie

Mijngrossier.nl heeft veel vertrouwen in het kwaliteitsstreven van Moog. De kwaliteitsinvesteringen levert het autobedrijf behalve topproducten nu nog meer voordeel op: extra garantie. Naast de gebruikelijke garantie van twee jaar op materiaal- en fabricagefouten biedt mijngrossier.nl in samenwerking met Moog één jaar extra garantie op stuur- en ophangingsdelen. Dit betekent dat het autobedrijf en diens klanten aanspraak kunnen maken op drie jaar garantie.

Lees meer over Moog 2+1 jaar extra garantie >>