Wij werken met A-merken

Als het om remmen gaat, neemt Marc Huisman Autobedrijf geen risico’s. “Klanten willen het beste. Remmen mogen nooit piepen, trillen of kreunen.”

marc-huisman

Marc Huisman Autobedrijf in Alphen aan den Rijn heeft zich in de afgelopen vijf jaren gepresenteerd als hét alternatief voor de merkdealer. Huisman: “Gisteren verkocht ik een auto van 35 mille aan een man uit Zwolle, die voor een vergelijkbare auto ook naar de dealer in Amsterdam had kunnen gaan. Dat had aanvankelijk ook zijn voorkeur, maar hij kocht de auto toch bij ons. De kracht van ons bedrijf ligt in de kleinschaligheid. Wij winnen op service.” Het zijn geen loze woorden, want Huisman is BOVAG ‘ Autobedrijf van het Jaar 2013/2014’. Het winnen van die verkiezing zorgde er bovendien voor dat Huisman koning Willem Alexander bij de heropening van het BOVAG-huis ontmoette. Huisman overhandigde de koning een boekje met als titel: ‘Geef nooit korting’. Huisman: “Ik heb veel aan dat boekje gehad. Korting geven is niet nodig om producten te verkopen.”

“Wij werken met A-merken”

Remdelen koopt Huisman bij mijngrossier.nl. Huisman: “Wij monteren alleen de bekende merken vanwege de goede kwaliteit.” Maar klanten zullen toch wel eens vragen of de reparatie zo goedkoop mogelijk kan? “Ja, maar we doen liever wat aan de prijs, dan dat we een B-merk verkopen. Ja, ik weet dat ik zei dat korting geven niet nodig is, maar dat slaat op de verkoop van occasions. Ik ben soms drie weken op zoek naar een goede occasion en die auto kan ik maar één keer verkopen. Maar remblokken,-schoenen en -schijven kan ik wel duizend keer verkopen; mijngrossier.nl heeft ze altijd op voorraad!” Volgens Huisman ontkomen autobedrijven er niet aan dat klanten offertes vragen en shoppen. Huisman: “Een setje nieuwe remblokken en -schijven op de voortrein van een Audi A5 kost meer dan 500 euro. Als zo’n klant bij andere garagebedrijven een prijsofferte opvraagt, ben ik best bereid om wat aan de prijs te doen. De klant moet wel een offerte op papier laten zien, dus niet zomaar wat roepen. De marge op remdelen is heel gezond. Het zal die ene keer dat ik korting geef minimaal zijn, maar wij winnen of behouden daardoor wel een klant.”

autobedrijf-marc-huisman

De voorraad ligt bij mijngrossier.nl

In het magazijn van Huisman liggen ruitenwissers nog wel op voorraad, want voor de vervanging daarvan maken klanten geen afspraak. Huisman: “Maar remdelen hebben we niet meer op voorraad. Mijn grossier komt indien nodig vijf keer per dag.” Als het Huisman niet duidelijk is welke set remblokken hij moeten hebben (bijvoorbeeld omdat de auto nog niet in het bedrijf aanwezig is of omdat geen chassisnummer bekend is), dan helpt de grossier de juiste remblokken te vinden. De bestelprocedure van mijngrossier.nl is bij Huisman in het garagesoftwarepakket Carsys opgenomen. Huisman is er zeer tevreden over, want de koppeling vermindert de administratie. En naast alle mogelijke remdelen laat mijngrossier.nl ook alle benodigde technische informatie zien. Huisman: “Zoals duidelijke montagetekeningen. In de praktijk gebruiken we die vooral bij gecompliceerde auto’s, zoals een Range Rover Sport met Brembo-schijven en een elektronische parkeerrem.”

Meest voorkomende remproblemen

Het remvermogen van een auto is driemaal zo groot als het motorvermogen. Verantwoordelijk voor de hoge wrijvingscoëfficiënt tussen remblokken en remschijven zijn de schuur-, smeer- en vulmiddelen in de blokken. Toch gaan remklachten meestal over geluiden en trillingen en zelden over de remkracht. Huisman: “De meest voorkomende problemen zijn trillende remmen. Alle materialen zetten bij het opwarmen uit, maar sommige middelen zijn actiever bij koude en andere juist bij warmte. Ik heb het idee dat trillingen steeds vaker voorkomen. Auto’s worden stiller en de wielophangingen worden lichter, dus je merkt het ook eerder.” Huisman gebruikt speciaal gereedschap wanneer dat nodig is, vervangt altijd de slijtage-indicatoren, maakt de naaf goed schoon en gebruikt montagepasta. Trillingen en geluiden worden namelijk ook veroorzaakt doordat naven niet vuil- en roestvrij zijn gemaakt en doordat nieuwe remschijven niet vetvrij zijn gemaakt met een remmenreiniger. Andere veelvoorkomende fouten: vaak worden de borgbouten te vast gedraaid en wordt niet
de juiste aanhaalvolgorde gehanteerd.

remmen-controleren

Altijd piep- en trillingsvrij

Sinds het verbod op asbest in remblokken is in Europa “Low Steel” de traditionele materiaalmix voor wrijvingsmateriaal geworden. Dat materiaal zorgt voor een hoge wrijvingscoëfficiënt, een goede hittebestendigheid en een hoge weerstand tegen fading. Na de uitbanning van asbest volgt nu de jacht op koper. De Amerikaanse wetgeving wil vanaf 2021 maximaal 5 procent koper in remblokken en vier jaar later nog maar 0,5 procent. De eerste af-fabriek auto met kopervrije eco-remblokken (de nieuwe Mercedes C-klasse) is al een feit. Daarnaast zal naar verwachting volgend jaar al 20 procent van alle nieuwe auto’s een elektronische parkeerrem hebben. Dat vraagt remblokken met een stabiele statische wrijving in een breed temperatuurbereik. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan vaste remklauwen om het onafgeveerde gewicht te reduceren; gebruik echter geen remblokken voor zwevende remklauwen in een vaste remklauw, want het leidt tot piepen en trillingen. Ondanks al deze technische ontwikkelingen en uitdagingen, moeten fabrikanten veilige en stille remdelen maken. Huisman: “Daarom monteren wij liever een A-merk met een beetje korting, dan een B-merk met volle marge. Klanten krijgen dan het beste.”

Huisman adviseert montagekits

Remproblemen kunnen ook ontstaan door hergebruik van oud montagemateriaal. Marc Huisman: “Om piepende remmen te voorkomen gebruiken wij altijd nieuwe montagematerialen, zoals rubbers, geleiders, bouten en veren. Dat voorkomt problemen.” Mijngrossier.nl levert een assortiment van bijna duizend montagekits met alle benodigde onderdelen om remblokken of -schoenen te vervangen.