Zo spoor je lekkage in het airconditioningsysteem van een auto op

Lekkage is een van de meest voorkomende oorzaken van een storing in het airconditioningsysteem van een auto. In dit artikel lees je waar de lekken kunnen ontstaan en hoe je ze opspoort.

Te weinig koudemiddel in het aircosysteem veroorzaakt slechtere prestaties en uiteindelijk uitval van het aircosysteem. Omdat afdichtingen en leidingen van het aircosysteem nooit 100 procent luchtdicht zijn, is er jaarlijks een ā€˜verliesā€™ van ongeveer 10 procent koudemiddel. Vandaar dat airco-onderhoud ook zo belangrijk is. Voordat het systeem gevuld wordt, is het verplicht om te controleren of het koudemiddel tekort door het jaarlijkse verlies of door lekkage is ontstaan.

Lekkage in het airconditioningsysteem kan onder andere ontstaan in de leidingen en aansluitingen, de compressor (pomp), condensor, verdamper, drukschakelaar, service-aansluitingen, het filterdroger en het expansieventiel.

Lekdetectie met contrastvloeistof

Lekkages in het koudemiddelcircuit kun je op aantal manieren opsporen. Bijvoorbeeld door contrastvloeistof aan het koudemiddel toe te voegen. Door het airconditioningsysteem met een UV-lamp te controleren, wordt de locatie van de lekkage zichtbaar. Als het lek klein is, kan het even duren voordat de contrastvloeistof zichtbaar wordt. In dit geval kun je de klant enige dagen laten rijden en terug laten komen.

Contrastmiddel kan op verschillende manieren aan het koudemiddel toegevoegd worden. Bijvoorbeeld met een patronen-pistool die exact de benodigde hoeveelheid vloeistof in kan spuiten. Het voordeel van deze procedure is dat de vloeistof aan een gevuld aircosysteem kan worden toegevoegd.

Let op: als er te weinig koudemiddel in het aircosysteem zit, kan de compressor beschadigen. Om deze reden moet het aircosysteem regelmatig gecontroleerd worden. Voeg tijdens de aircoservice contrastvloeistof aan het koudemiddel toe. Te veel contrastmiddel kan in extreme gevallen leiden tot schade aan de compressor.

De elektronische lekdetector

Een elektronische lekdetector detecteert een lek in het aircosysteem door middel van een akoestisch signaal. De elektronische lekdetector registreert halogeengassen en is in staat om zelfs de kleinste lekkages op moeilijk bereikbare plaatsen zoals in bijvoorbeeld de verdamper te signaleren.

Lekdetectie met stikstof

Lekkage kan ook opgespoord worden met stikstof. Hiervoor heb je een vuladapter voor de service-aansluiting en een slangadapter nodig. Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal vijf en maximaal tien minuten of de druk in het systeem gelijk blijft. Een eventuele lekkage kun je herkennen aan een sissend geluid van de stikstof die uit het systeem ontsnapt.

Als alternatief kan het lek zichtbaar gemaakt worden met lekdetectiemiddel. Het middel wordt op het systeem gesproeid, op de plaats van het lek vormt zich schuim. Op deze manier kunnen alleen grotere lekkages op goed bereikbare plaatsen opgespoord worden.

Lekdetectie met formeergas

Een lekke airconditioning mag van de wet niet met koudemiddel gevuld worden. Om lekkage in het aircosysteem op te sporen is er formeergas, een mengsel van 95 procent stikstof en vijf procent waterstof. Formeergas 95/5 is onschadelijk voor het milieu. Controleer deĀ onderdelen van het systeem vervolgens met een speciale elektronische lekdetector. Waterstofatomen zijn de kleinste deeltjes in de natuur, waardoor zelfs de kleinste lekken gedetecteerd worden. Omdat waterstof lichter is dan lucht, moet de detector langzaam over het vermoedelijke lek heen en weer worden bewogen.

De lekdetectie met formeergas reageert bijna uitsluitend op waterstof. Omdat er in de motorruimte van een auto geen waterstof aanwezig is, is lekdetectie met formeergas zeer doelgericht en betrouwbaar. Nadat het lek gevonden en gerepareerd is, kan het formeergas worden vrijgelaten in de omgevingslucht.

Controle aircosysteem na vullen

Nadat de airconditioning met koudemiddel gevuld is, moet gecontroleerd worden of het systeem correct werkt en lekvrij is. Controleer tegelijkertijd met manometers of de hoge- en lagedruk waarden aan de door de autofabrikant voorgeschreven waarden voldoen.

Diagnose stellen met werkdrukken is een eenvoudige en goedkope manier om eventuele airco problemen in het systeem op te sporen. Gemeten drukken geven een betrouwbare indruk van de werking van het systeem en de verschillende onderdelen. Weten hoe dit precies werkt? Bekijk hier de speciale poster met fabrieksgegevens.

Mijngrossier.nl heeft alle equipment en gereedschappen in huis om airconditioningsystemen van personenautoā€™s en bestelwagens te onderhouden en repareren.

Meer weten? Neem dan contact met ons op.