Zomercheck

Nu het vakantieseizoen langzamerhand aanbreekt, staan de vakantie-inspecties weer op het planbord. Naast de jaarlijkse grote onderhoudsbeurt en de APK-keuring zijn dit belangrijke extra contactmomenten die we met een klant hebben.

vakantiecheckOm vervelende verrassingen te voorkomen, is het verstandig om de auto voor de reis grondig te checken. Dat begrijpt elke klant. Het is echter belangrijk om de klant te vertellen wat de specifieke zomerinspectiepunten zijn en waarom we deze controleren. Er wordt tijdens de komende maanden immers beduidend meer van de auto gevraagd dan tijdens het dagelijkse woon-werkverkeer. De auto wordt zwaarder belast, bijvoorbeeld omdat er veel bagage meegaat. Bovendien loopt de buitentemperatuur vaak hoog op, wat onder meer extra inspanningen vraagt van het koelsysteem en de airco.

Naast de traditionele inspectiepunten zoals het koelsysteem, remmen, verlichting, schokdempers en banden is het ook belangrijk om typische ā€˜vakantiedelenā€™ onder de loep te nemen. Hoe is het met de conditie van de banden van de aanhanger of caravan gesteld? Deze worden nogal eens over het hoofd gezien. Biedt het aanbieden van een eenvoudig bandenreparatiemiddel misschien uitkomst? Voor het geval dat. Verder is een controle van de airconditioning belangrijk. Een goed klimaat in de auto zorgt voor immers voor een ontspannen rit. Je staat er vaak niet bij stil, maar in de zomer is ook de staat van de ruitenwissers van groot belang. Leveren zij bij die felle tropische regenbui wel een veilig wisresultaat? En is de ruitenwisservloeistof op niveau?

Is een nieuw interieurfilter noodzakelijk? Vaak ontbreekt de uitleg dat dit filter een belangrijk reinigingsonderdeel van het ventilatiesysteem, de verwarmingsinstallatie en het airconditioningsysteem vormt. Je kunt uitleggen dat een schoon interieurfilter voorkomt dat er op de voorruit zoā€™n dunne film ontstaat, die het zicht belemmert en condens vasthoudt. En dat een nieuw interieurfilter de pollen tegenhoudt, die allergische reacties zoals hooikoorts veroorzaken.

Blijkt uit een gesprek met de klant dat hij fietsen meeneemt op vakantie, vraag dan gerust naar zijn huidige fietsdrager. Je kunt bij de zoektocht naar een nieuwe fietsdrager belangrijk advies geven. Vindt de klant naast styling en uiterlijk ook praktische zaken zoals het laadvermogen van de drager belangrijk? Bijvoorbeeld omdat er zware, elektrische fietsen vervoerd moeten worden. Hoeveel fietsen wil hij eigenlijk vervoeren? Kan dit met de huidige fietsdrager? Hoe staat het met het montagegemak? Beschikt de fietsdrager over een snelsluiting en een kantelfunctie? Is de fietsdrager goed bestand tegen het dievengilde? En hoe staat het met opties, zoals een laadhulp, die het laden van de fietsen een stuk eenvoudiger maakt? Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor dakkoffers en de daarbij behorende dakdragers. De koffers worden steeds populairder en waarom zou je ook op dit gebied omzet laten lopen?

Als blijkt dat de auto zwaar beladen wordt tijdens de vakantietrip kun je bijvoorbeeld wijzen op de voordelen van hulpveren. Hulpveren zijn een uitkomst bij extra belading. Dit rijdt niet alleen veiliger, maar ook meer ontspannen. In tegenstelling tot wat velen denken verliest een auto niet alleen grip en stabiliteit met een caravan of aanhanger. Ook een dakkoffer, LPG-tank of een fietsendrager heeft een negatieve invloed op de wegligging. Vooral als je het extra gewicht van bagage in de kofferbak en kinderen op de achterbank daarbij optelt.

Heeft de klant voldoende reserve-lampjes en ā€“zekeringen aan boord? En hoe staat het deĀ  gevarendriehoek, het fluovest, de verbandtrommel en een brandblustoestel. In vele vakantielanden zijn deze zaken zelfs verplicht. Net zoals het hebben van een reservebril in de auto. Wist je dat? Maar je kunt de klant natuurlijk ook op andere zaken wijzen, zoals afwijkende verkeersregels. In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is het bijvoorbeeld verboden om met een navigatiesysteem te rijden dat voor flitspalen waarschuwt. Hier wordt heel strikt op gecontroleerd en de boetes zijn fors. Het is dus heb beste om de signaleringsfunctie voor vertrek uit het apparaat te verwijderen.

Maak gebruik van het extra contactmoment met je klant en overtuig hem van je expertise. Vooral om de komende maanden weer veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. Prettige reis en goede vakantie!