Aandachtspunten voor premium remschijven

remschijven

De co-cast en composite remschijven die onder meer voor de huidige Mercedes-Benz en BMW modellen zijn ontwikkeld, behoren op remmengebied tot de meest recente high-tech ontwikkelingen beschikbaar in de aftermarket. Deze remschijven zijn ontwikkeld met samengevoegde materialen. Het koolstofstalen/gietijzeren remoppervlak en de ultrasterke stalen of aluminium hub van de schijf, garanderen samen maximale prestaties onder alle omstandigheden. Dankzij het gebruik van de beste materialen en unieke verbindingstechnologie, zijn deze remschijven 15 procent lichter dan conventionele equivalenten. Hierdoor worden het onafgeveerde gewicht, brandstofverbruik en de emissie-uitstoot van een auto lager en het rijgedrag beter.

Door gebruik van lichtmetalen en stalen legeringen zijn de (de)montage en het vervoer van de schijven een heel belangrijk aandachtspunt. Het is belangrijk de (de)montage instructies van deze remschijven aandachtig door te lezen, om garantiegevallen te voorkomen. Hieronder geven we u alvast een paar tips mee.

Demontage

Voor beide typen remschijven gelden veelal dezelfde regels wat betreft het (de)monteren van de schijven. Hieronder vindt u een paar punten waar rekening mee gehouden dient te worden bij het demonteren:

  • Gebruik een momentsleutel. Gebruik geen pneumatische slagmoersleutel voor het losmaken van de schijven!
  • Draai de wielbouten kruisgewijs los.
  • Dwingend advies: Bij het monteren van een remklauw of het verwisselen van de remblokken mag de stuurhoek alleen worden veranderd met behulp van het stuurwiel. Vermijd hard duwen en trekken aan de schijf.

Montage

Ook bij het monteren van de remschijven zijn er een aantal zaken waar rekening mee gehouden moet worden:

  • Maak de montagevlakken van de wielnaaf en de schijf schoon en vrij van roest of bramen. Gebruik hiervoor een speciale naafborstel. De schijf mag geen tekenen van beschadiging vertonen alvorens de schijf te monteren.
  • Meet de slingering op de naaf met een slingertester met micrometer.
  • Monteer het wiel door de bouten in de correcte volgorde en met het aanbevolen aanhaalmoment vast te draaien.
  • Draai de wielbouten in drie fases vast:
    1. Aanbrengen met de hand
    2. Voorspannen met een aanhaalmoment van 75 Nm
    3. Vastdraaien met een aanhaalmoment van 130 Nm (stalen velg) of 150 Nm (lichtmetalen velg). Raadpleeg voor het juiste aanhaalmoment het etiket op de doos en het instructieboekje van de auto. Gebruik absoluut geen pneumatische slagmoersleutel voor het monteren van de schijven!
  • Meet de slingering op de remschijf met een slingertester met micrometer.
  • Om vervorming van de schijven te voorkomen mogen deze uitsluitend worden gebuikt in combinatie met originele velgen.

De montage instructies van de co-cast en composite remschijven worden meegeleverd met de schijven en zijn hieronder ook voor beide typen te downloaden.

Ander nieuws?