Airco systeemdiagnose via temperatuurmeting met Nissens

Afhankelijk van de hoge of lage drukzijde heeft elk onderdeel een bepaald temperatuurbereik voor de juiste werking. Een afwijking van dit bereik duidt op een probleem met het betreffende onderdeel (of een ander gerelateerd probleem) wat de juiste werking van het AC-systeem onderbreekt.

Volg de volgende stappen voor een betrouwbare meting

  1. Zorg dat de diverse onderdelen goed bereikbaar zijn voor een juiste temperatuurmeting.
  2. Laat de motor stationair draaien op bedrijfstemperatuur.
  3. Zet het AC-systeem op de laagste temperatuur, open alle ventilatieroosters en zet de blower op maximaal.
  4. Meet de temperatuur met een professionele digitale infrarood thermometer en vergelijk deze met de aangegeven waarden op de poster.

Te meten onderdelen met het juiste temperatuurbereik:


Typische problemen bij een te hoog gemeten temperatuur

  • Onjuiste vulhoeveelheid koudemiddel: te veel of te weinig.
  • Onjuist gebruik van toevoegingen: vooral te veel lekdetectiemiddel zorgt voor een overdruk in het systeem.
  • Blokkades of verstoppingen in het systeem: veroorzaakt door vervuiling, vocht of corrosie. Ook kunnen toevoegingen (leak stop) oververhitting veroorzaken. Deze kunnen ervoor zorgen dat het expansie ventiel, filter-droger en condensor (micro tubes) verstopt raken. Hierdoor verbrandt de olie door oververhitting.
  • Niet goed werkende AC-ventilator.
  • Niet goed werkend luchtcirculatiesysteem: interieurfilter, interieurventilator, et cetera.
  • Niet goed werkende compressoraansturing: koppeling/kleppen of in het algemeen.
  • Niet goed werkende condensor: onvoldoende werking door beschadigde of zelfs verdwenen lamellen, corrosie, vervuild oppervlak, lekkage of beschadigde pijpjes.

Dit wordt allemaal nog een keer besproken in onderstaande video:

Ander nieuws?