De aircocheck, een frisse zaak én meer omzet

Aircocheck

Tegenwoordig heeft bijna elke auto een airconditioning. Maar hoewel een airco onderhoud nodig heeft, wordt dit vaak vergeten. Daarnaast wordt de airco nogal eens verkeerd gebruikt door de automobilist. Bied een aircocheck en help jouw klant aan een ‘frisse’ airco en help je bedrijf aan meer omzet.

De airco is een mooie uitvinding om het auto-interieur koel te houden, maar veel automobilisten gebruiken het systeem nog altijd op een verkeerde manier. Dit zijn de meest voorkomende fouten:

  1. De airco meteen op de koudste stand en met de grootste blaaskracht inschakelen.
  2. De ‘lucht-recirculatie’ ingeschakeld houden.
  3. De airco’s ochtends vroeg nog niet inschakelen, omdat het dan nog kil is.
  4. De uitstroomopeningen verkeerd richten.
  5. Geen onderhoud.

Veel airco-systemen lijden onder achterstallig onderhoud. Het advies luidt om de filters om de 15.000 tot 20.000 kilometer te vervangen om een verminderde werking te voorkomen. Na een paar jaar is het ook nodig zijn om het ‘koudemiddel’ aan te vullen. Achterstallig onderhoud en een gebrek aan reiniging kan bovendien leiden tot bacteriële schimmels in het systeem, die stank veroorzaken. Daarnaast worden aircosystemen belangrijker omdat deze bij elektrische en hybride voertuigen onderdeel zijn voor het koelen van de accupakketten.

Kansen en service

Ondanks de langere service-intervallen en spaarzame contactmomenten met de klant laten veel autobedrijven nog veel kansen liggen om de werkplaatsbezetting op peil te houden. Het aircosysteem biedt hiervoor volop kansen, een airco heeft immers regulier onderhoud nodig. Regelmatig onderhoud bepaalt voor een belangrijk deel het storingsvrij functioneren van de klimaatregeling. Bij een jaarlijkse controle wordt gecheckt of de airco-installatie probleemloos werkt en daarnaast wordt het systeem op lekkage en koelcapaciteit gecontroleerd.

De juiste gereedschappen, zoals een UV-bril, een ruime keuze in UV-lampen of een goede infraroodtester vind je bij Toolspecial, klik hier voor de online versie!

Hoe stimuleer je nu een klant om bij jou langs te komen voor een aircocheck? Met andere woorden: hoe breng je de airco onder de aandacht? Navraag leert dat autobedrijven hiervoor adverteren in regionale bladen, mailings versturen naar vaste klanten of klanten hierover bij een werkplaatsbezoek attent maken. Ook bij de vakantiecheck/zomercheck, waarbij een inspectie van de airco soms is inbegrepen, wordt de aircoservice onder de aandacht van de klant gebracht. Allemaal goed natuurlijk om de werkplaatsomzet te stimuleren.

Vakantie- en aircocheck

Op vakantie wil de klant niet voor vervelende verrassingen komen te staan. Daarom is het verstandig om de auto voor de reis grondig te checken. Dat begrijpt elke klant. Vaak wordt er dan een vakantiecheck ingepland. Mooi moment om de aircocheck onder de aandacht te brengen.

Tip: combineer de vakantiecheck eens met de aircocheck en voer de laatste eens kosteloos of tegen geringe kosten uit. Na de vakantie- en aircocheck gaat de klant veilig en ‘fris’ op weg. Het extra contactmoment biedt de mogelijkheid om het belang van goed onderhoud onder de aandacht van de klant te brengen.

De komende weken staan in het teken van aircosystemen, de problemen en het onderhoud hiervan. Airco onderdelen vervangen? De juiste airco producten voor de auto bij jou op de brug vind je hier of vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?