Airconditioning Peugeot 207 doet het niet meer na vernieuwen condensor

Condensor

Van een Peugeot 207 1.4 16V model WC8FSC uit 2008, functioneert de airco na het vernieuwen van de condensor niet meer naar behoren. Omdat hij na een eerste check niet weet hoe hij verder moet, schakelt de monteur van het universele autobedrijf de hulp in van de Automotive Techline.

De condensor werd vernieuwd in verband met lekkage. Volgens de monteur wordt het aircosysteem sinds dat moment ijskoud als de compressor koudemiddel door het aircosysteem pompt. Hij heeft inmiddels de druk in het aircocircuit al gemeten: aan de hogedrukzijde is de druk 15 Bar en aan de lagedrukzijde twee Bar. Ook heeft de monteur geconstateerd dat de koelventilator uitgeschakeld wordt als de aircopomp stopt met pompen.

Meetwaarden aircomodule uitlezen

Omdat de condensor vervangen is in verband met lekkage en omdat er voor de reparatie geen andere klachten of storingen waren, adviseert de helpdesk allereerst om de bedrading tussen de zekeringkast en de compressor te controleren. Tegelijkertijd wil Automotive Techline weten wat er met de temperatuur in het systeem gebeurt als de pomp uitschakelt. De monteur koppelt de systeemtemperaturen terug naar de helpdesk en die oordeelt dat deze in orde lijken.

Uit ervaring met eerdere cases weet de helpdesk dat de temperatuursensor van de verdamper, de druksensor of een motor-fout het door de monteur geschetste probleem kan veroorzaken. Daarom krijgt de monteur het advies om de meetwaarden van de aircomodule uit te lezen.

Hieruit blijkt dat de verdamper-temperatuursensor -2°C aangeeft. Als de motor draait, schommelen de temperaturen van -4°C, naar 18°C en vervolgens weer naar -5°C. De aircomodule interpreteert dit fenomeen als een ‘bevroren airco-compressor’ en schakelt de boel uit.

Dit is het sein voor de helpdesk voor de volgende stap. De monteur wordt gevraagd te controleren of de stekkerverbindingen op de temperatuursensor en aircomodule in orde zijn. Nadat de connectors gecontroleerd en in orde bevonden zijn, blijft er nog maar één mogelijkheid over: de verdamper temperatuursensor van de centrale elektronica (BSI). De oude sensor wordt vervangen door een nieuwe en het probleem is opgelost.

In geval van storingen aan het airconditioningsysteem moeten er een aantal basiszaken in orde zijn.

  • Controleer alle regeleenheden in het voertuig op mogelijke foutcodes
  • Zorg dat er voldoende drukvulling in het aircosysteem is
  • Controleer de ijsbeveiliging van de verdamper
basisinstelling

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?