Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

noodloop

De Audi Q7 diesel uit 2012 in dit artikel is gestrand met een losgelopen verstuiver. Na de reparatie gaat het motormanagement echter in noodloop en verschijnen foutcodes P0651 en P2127. Het autobedrijf kan de oorzaak van het probleem echter niet vinden en de hulp van de Automotive Techline wordt ingeroepen.  

Gegevens voertuig in dit artikel:

Merk: Audi
Model: Q7
Type: D 180 kW QA8 195 15
Motorcode: CRCA
Brandstof: Diesel
Aantal cilinders: 6
Bouwjaar: 2012

Foutcode 1: P0651 4124 – Sensor referentiespanning B Onderbreking
Foutcode 2: P2127 2815 – Sensor 2 voor gaspedaal signaal te zwak

In de werkplaats wordt de bedrading van de sensoren gecontroleerd. Volgens de monteur is dat in orde en op basis van deze diagnose besluit hij om de ECU te demonteren en op te sturen voor controle door een extern bedrijf.

Ondertussen is de Automotive Techline bij het probleem betrokken. De helpdesk vraagt de monteur om nog even te wachten met het versturen van de regeleenheid. Op verzoek van de Automotive Techline plaatst de monteur de ECU weer terug om een paar nieuwe metingen te doen.

Nieuwe meting

Uit de nieuwe meting blijkt toch dat er iets niet goed is, er mist namelijk een voeding op de stekker van de tweede gaspedaalsensor. Als de voedingsdraad uit de stekker wordt losgenomen en de voeding van sensor 1 wordt aangesloten, werkt het gaspedaal weer en kan de bijbehorende foutcode gewist worden. De fout op de referentiespanning blijft echter wel aanwezig.

Omdat de voeding voor de gaspedaalsensor nog meer componenten van stroom voorziet, wordt gevraagd of de monteur verder nog afwijkende meetwaarde tegenkomt in de datalijst. Op basis hiervan worden ook positie 1 van de EGR klep sensor en positie 5 van de turbodrukregeling stekker gecontroleerd omdat de monteur de meetwaarde voor de EGR positie als vreemd beoordeelde. Beide hebben een spanning van vijf Volt wat in orde is, maar tot een dood spoor leidt.

Nu adviseert de helpdesk om de bedrading van de gaspedaalsensor weer origineel te maken, beide voedingen met elkaar door te verbinden en de fouten nogmaals uit te lezen. Als er een fout op referentiespanning A, C of D bijkomt, moet er een harde massasluiting in het elektrische circuit van referentiespanning B zitten.

Nu blijkt dat, zodra de gaspedaalsensor doorverbonden wordt, beide voedingsspanningen op het gaspedaal naar 1,2 Volt zakken. Hieruit kan worden opgemaakt dat er ergens in het spanningscircuit B een kortsluiting of zware belasting aanwezig is. Door componenten los te nemen, kan worden gecontroleerd of de kortsluiting in de bedrading of in één van de sensoren zit.

Historie

Door te graven in de historie van de auto, wordt ontdekt dat er in het verleden een reparatie is uitgevoerd aan de bedrading van de krukassensor. Gezien deze krukassensor ook een 5 Volt voeding heeft, wordt gevraagd de eerder gemaakte draad-reparatie te controleren.

Tegelijkertijd wordt geadviseerd om de stekker van de drukverschilsensor van het roetfilter los te nemen. In de druksensoren voor het roetfilter ontstaan namelijk vaak storingen door vocht vanwege de grote temperatuurverschillen die hier ontstaan.

De monteur maakt de stekker van de drukverschilsensor los, waarop de storing meteen verdween. De drukverschilsensor maakte kortsluiting tussen de voeding en massa van de sensor waardoor de gehele referentiespanning B uitvalt.

Na de montage van een nieuwe drukverschilsensor is het probleem niet meer teruggekomen. Uit dit verhaal blijkt eens te meer dat er tegelijkertijd twee afzonderlijke en volledig op zichzelf staande storingen in 1 auto kunnen ontstaan. Toeval bestaat dus wel degelijk in de techniek.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?