Betere slijtagebescherming voor de distributieketting

Moderne motoren, in het bijzonder benzinemotoren met directe injectie en turbodieselmotoren, vereisen een maximale slijtageweerstand van hun bewegende onderdelen. Dit geldt in het bijzonder voor de distributieketting. Daarom introduceert Febi distributiekettingen met TRITAN®-coating.

Als verbinding tussen het tandwiel en de nokkenas, zorgt de ketting voor precieze synchronisatie en drijft deze ook nog andere componenten aan. Wanneer de ketting ‘verlengt’ of beter gezegd sterk verslijt, kan deze verspringen of zelfs scheuren. Het gevolg hiervan is ernstige motorschade.

Het gebruik van een nieuwer type distributieketting is niet altijd handig door het design van de motor. Een TRITAN®-coating is dan de oplossing.

Wrijving verminderen

Dit is een speciaal ontwikkeld proces om kettingbouten te coaten. De Physical Vapour Deposition-technologie (PVD) legt een coating op de bout om slijtage door agressieve brandstofmengelingen van olie-koolstof in de motor tegen te gaan en dus, in vergelijking, de door slijtage ontstane verlenging van de distributieketting aanzienlijk te verminderen door vermindering van de wrijving.

De voordelen hiervan zijn minstens 50% minder slijtage dan traditionele coatingmethodes en een vermindering van CO2-emissies door ongeveer 20% minder wrijving.

In onderstaande brochure van Febi lees je alles over de distributiekettingsets. Daarnaast komen de meest voorkomende problemen én de oplossingen aan bod.

Febi distributiekettingen en sets bestel je hier of bij je vertrouwde grossier!

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?