BMW 5-serie regelsystemen communiceren niet met elkaar

BMW 5-serie benzine 2007

Een zestien jaar en 250 duizend kilometer tellende BMW 5-serie staat bij het autobedrijf met diverse storingen aan het elektronische systeem van de vierwielaandrijving. De storingen verwijzen naar onder andere de 4×4 automaat en de slipregeling én geven aan dat het motorstuurapparaat niet reageert.

De weergegeven CAN-bus fouten zijn:

  • d356: DSC: No message (engine management 316)
  • d355: DSC: No message (engine management 316)
  • d354: DSC: No message (engine management 316)

De autotechnicus heeft de CAN-bus aansluiting op het motormanagementsysteem al gecontroleerd met een scope. Met losgenomen stekker ziet het signaal er goed uit. Als de stekker echter weer op de elektronische regeleenheid aangesloten wordt, slaat het signaal op hol.​​​

CAN-bus signaal op hol

Hoewel de monteur het motorstuurapparaat eerder wel uit kon lezen, lukt dit nu om onbekende reden niet meer. Hierop besluit de monteur de hulp van Automotive Techline in te schakelen. De technisch specialist hoort het verhaal aan en analyseert de informatie die hij van de monteur krijgt. Zijn aandacht gaat vooral uit naar het verstoorde CAN-bus signaal.

Dat het CAN-bus signaal op hol slaat zodra de regeleenheid aangesloten wordt, is in veel gevallen het gevolg van een probleem met de voeding of massa. Omdat alle aansluitingen in orde zijn, concludeert de Automotive Techline specialist dat het probleem in het motorstuurapparaat zit.

De monteur koopt een gebruikte motorregeleenheid en immobilizer en monteert deze. Nu kan het motorstuurapparaat weer uitgelezen worden en is het communicatieprobleem opgelost. Echter verschijnen er nu nog wel meldingen van de stuurhoeksensor en het 4×4 systeem dat verkeerd ingesteld zou zijn.

Regeleenheden coderen en inleren

De reden dat de stuurhoeksensor niet ingeleerd kan worden, is volgens de helpdeskmedewerker een codeer kwestie. Dit wordt opgelost door het Vehicle Identification Number (VIN) in het gekochte en gebruikte motorstuurapparaat aan te passen naar het VIN van de auto.

Tot slot wordt het motorstuurapparaat aangeleerd op de auto en wordt de regeleenheid van het stuursysteem gecodeerd en de stuurhoek ingeleerd en is de auto weer geheel storingsvrij.

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?