Bosch viert 40 jaar ABS

Al sinds het begin van de vorige eeuw spelen de Bosch-ingenieurs op elk gebied een pioniersrol in tal van innovatieve technologische ontwikkelingen. Vooral in de automotive sector bracht geen enkel bedrijf ter wereld zoveel uitvindingen en patenten rond efficiëntie en veiligheid op de markt. Op de erelijst van Bosch-innovaties vinden we onder meer het ABS-systeem terug, geïntroduceerd in 1978: drie magische letters die staan voor het antiblokkeer-remsysteem dat in 40 jaar miljoenen levens heeft gered.

Bosch ABS

Het ontstaan van ABS

De allereerste antiblokkeersystemen werden in de jaren 1920 toegepast in de luchtvaart. Ze moesten het vliegtuig tijdens het remmen bij de landing beter controleren en voorkomen dat het toestel uit balans raakte waardoor de vleugels de grond raakten. In 1936 diende Bosch een patent in voor “een mechanisme dat de blokkering van de wielen van een gemotoriseerd voertuig verhindert”. Maar voor gemotoriseerde voertuigen deed ABS pas in 1978 zijn intrede, mede dankzij de opkomst van de digitale technologie. De eerste auto die met ABS werd uitgerust was een Mercedes Klasse S 116. Dit revolutionaire remsysteem – dat al snel wereldwijd de norm zou worden – was toen nog een optie.

Ontdek hier het ABS-verhaal van Bosch in 7 belangrijke data.

ABS: kleine naam, grote uitvinding

‘ABS’ is de afkorting van ‘Antiblockiersystem’ of ‘Anti-lock Braking System’. Deze door Bosch gepatenteerde uitvinding wordt inmiddels gebruikt als actief veiligheidssysteem in alle vliegtuigen en in de meeste motorvoertuigen. ABS biedt ondersteuning bij plotseling en hevig remmen om blokkering van de wielen te voorkomen. Dit verkleint de remafstand aanzienlijk en verzekert een beter evenwicht van het voertuig.

Een efficiënt, veelzijdig systeem

ABS bestaat uit verschillende elementen: een sensor op elk wiel van het voertuig, een computer en een hydraulische remaansturing. De computer analyseert de informatie over de snelheid van de wielen, gedetecteerd door de sensoren. Indien hij een blokkering van het wiel bespeurt, vermindert hij de druk op het wiel zodat dit weer begint te draaien. Zodra het wiel opnieuw grip krijgt, verhoogt het systeem de remdruk. ABS voert deze drukvariaties enkele tientallen keren per seconde uit. Hierdoor kan de bestuurder de controle over het voertuig houden – zelfs bij glad wegdek wegens regen, sneeuw, ijs of grind -, mogelijke obstakels vermijden en veilig stoppen. Nog een ander voordeel van ABS is dat het systeem ook geschikt is voor tweewielers. De eerste motor die in 1988 met ABS werd uitgerust was een BMW K1.

Een hedendaags hydraulische unit van Bosch (generatie 9.3) en een allereerste versie van een hydraulische unit met een rekeneenheid van de jaren ’70.

Wist je dat?

  • Tot op heden produceerde Bosch meer dan 300 miljoen ABS-systemen.
  • In 40 jaar tijd daalde het gewicht van de hydraulische groep van 6,8 kg naar 1,5 kg.
  • Dankzij ABS werd de remafstand van een motorfiets die 100 km/u rijdt, 9 m korter.
  • ABS effende de weg voor de ontwikkeling van heel wat andere actieve veiligheidssystemen zoals ASR® (antislip) en ESP® (elektronisch stabiliteitsprogramma), maar ook van technologieën zoals hill-start, noodrembekrachtiging (EBA), voetgangersdetectie en zelfs zelfrijdende auto’s.
  • Bosch beschikt in Europa over drie testcentra voor remsystemen: Juvincourt (Frankrijk), Boxberg (Duitslang) en Vaitoudden (Zweden).

ABS, facts en figures vind je hier.

Bron: Bosch

Remdelen van Bosch bestel je hier of bij jouw vertrouwde grossier.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?