Canada: uitdagend voor de remmen

Tijdens de 7e race om het Wereldkampioenschap Formule 1 2018 op het circuit Gilles-Villeneuve in Canada vielen een aantal zaken op. Verstappen reed foutloos en bekroonde dat met een derde plaats. Er werd niet meer dan elf keer ingehaald op een circuit dat zich normaal gesproken prima leent voor inhaalacties. En de remmen kregen het zwaar te verduren. Dat laatste was niet echt een verrassing.

Canada header

De technici van Brembo kijken altijd uit naar de race op circuit Gilles-Villeneuve in Canada. Het remsysteem van de F1-bolides wordt hier namelijk zwaar aan de tand gevoeld. Daarmee is dit raceweekend een belangrijke graadmeter om te zien hoe de zaken ervoor staan. Werken alle technische aanpassingen in de harde praktijk? Het Canadese circuit kenmerkt zich door een afwisseling van rechte stukken, chicanes en haarspeldbochten. De rempunten, allemaal ‘hard’ en zeer dicht achter elkaar, zorgen voor enorm hoge bedrijfstemperaturen. De remschijven en blokken krijgen op de rechte stukken nauwelijks de tijd om af te koelen.

Meer koelgaten

Afgaande op de ervaringen van de afgelopen seizoenen, blijft er naarmate de race vordert steeds meer rubber op de baan achter. Dit leidt tot meer grip en als gevolg daarvan een hoger remkoppel. Bovendien hebben de bolides op de rechte stukken in Canada vaak wind mee. Hierdoor neemt de snelheid toe en worden de remmen extra uitgedaagd. Volgens de technici van Brembo hoort het circuit Gilles-Villeneuve daarom tot meest uitdagende voor het remsysteem. Om aan de bijzondere Canadese omstandigheden tegemoet te komen, heeft Brembo de dikte van de koolstofschijven vergroot van 28 naar 32 mm. Ook zijn er in de schijven meer (koel)gaten geplaatst: 1.400 in plaats van 1.200.

118 Canadese elanden

Zoals tijdens de GP van Monaco te zien was, is het niet het aantal rempunten indicatief voor hoe hard de remmen moeten werken. Op het circuit Gilles-Villeneuve gebruiken de coureurs slechts zeven maal per ronde het rempedaal. In Melbourne is dat bijvoorbeeld negen keer, in Sotsji tien maal en twaalf keer in Monaco. In Canada worden de remmen 11,8 seconden per ronde gebruikt, wat overeenkomt met 17% van de totale duur van de race. De remtijd is niet uitzonderlijk hoog, maar het remmen is daarentegen wel zeer intensief. Bij zes rempunten bedraagt de maximale vertraging minimaal 4,6G. Brembo heeft uitgerekend dat de coureurs van start tot finish een totale kracht van ongeveer 66 ton op het rempedaal uitoefenen, wat overeenkomt met het totale gewicht van 118 Canadese elanden.

Uitdagende bochten in Canada

Van de zeven Canadese remsecties op het circuit Gilles-Villeneuve worden er vijf als zeer veeleisend voor de remmen omschreven, terwijl er van de resterende twee Ă©Ă©n als ‘gemiddeld’ en Ă©Ă©n als ‘licht’ wordt gekwalificeerd. De meeste kritische remsectie is bij bocht 8. Hier komen de auto’s met een snelheid 297 km/u aanzetten en remmen binnen 1,66 seconden over een afstand van zo’n 30 meter af naar 138 km/u. De coureurs moeten hierbij een opmerkelijke hoeveelheid kracht op het rempedaal uitoefenen (149 kg) en vertragen hierbij met 4,9G.

Wall of Champions

Ook de remsectie van de laatste bochtencombinatie (13/14) is erg uitdagend. Een goede controle is bij deze chicane, die langs de beroemde ‘Wall of Champions’ leidt, essentieel om te voorkomen dat de auto via de kerbstones wordt gelanceerd. Er wordt voor deze chicane vertraagd van 312 km/u naar zo’n 153 km/u binnen slechts 98 meter en 1,59 seconden. Wat betreft remafstand staat bocht 10, de bocht die vaak wordt gebruikt om in te halen, eenzaam aan de top: de bolides hebben hier een dikke 125 meter en 2,5 seconden om van 285 km/u naar 70 km/u te vertragen.

Visual: Brembo.com

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?