Condensors met anti-corrosiebehandeling

Waarom is de condensor zo kwetsbaar?

De condensor zit het meest aan de buitenzijde van de motorruimte en wordt daardoor meer blootgesteld aan invloeden van buitenaf. Dit zorgt voor slijtage en veroudering. Vooral bij veel regen, sneeuw en een hoge luchtvochtigheidsgraad heeft de condensor het zwaar te verduren. Ook strooizout in de winter zorgt ervoor dat de condensor sneller corrodeert. Veel monteurs zien het vervangen van een gecorrodeerde condensor vaak niet als prioriteit, terwijl deze er dan wel voor kan zorgen dat het aircosysteem minder goed werkt. Dit belast andere onderdelen van het systeem weer zwaarder, met name de compressor.

Een minder goed werkende condensor is dan ook een veel voorkomende oorzaak van oververhitting en daardoor het vastlopen van de compressor.

Visuele inspectie voorkomt erger

Controleer regelmatig het oppervlak van de condensor en voorkom zo dure reparaties aan het aircosysteem en de compressor. Besteed hierbij extra aandacht aan:

  1. Is corrosie of lekkage op het oppervlak van de condensor te zien? Beschouw dit dan als serieuze bedreigingen voor de efficiency en de werking van het systeem.
  2. Controleer vooral het onderste deel van de condensor. Hier zijn de leidingen en lamellen het meest blootgesteld aan vocht en de agressieve zoutwaterspray.
  3. Zijn er olieresten op de condensor te zien? Dan wijst dit op lekkages. Vervang een lekkende condensor of een condensor met ontbrekende of beschadigde lamellen altijd!

Welke problemen kunt u bij de condensor tegenkomen?

Beschadiging van de lamellen

Zelfs als de condensor niet lekt en vloeistofdicht lijkt te zijn, kan de warmtewisselingscapaciteit toch sterk zijn verminderd. Als de dunne aluminium lamellen corrosie vertonen, neemt het werkzame oppervlak af. Hierdoor neemt ook de totale warmtewisselingscapaciteit van de condensor af.

Ontbrekende lamellen

Gecorrodeerde lamellen raken uiteindelijk los van de condensor. Hoe minder lamellen, hoe minder efficiënt het condensatieproces verloopt. Dit belast de compressor steeds zwaarder. Ontbreekt slechts één rij lamellen in de condensor, dan dalen de thermische prestaties soms al tot wel 3 procent!

Lekkende condensor

Uit tests is gebleken dat een condensor met ontbrekende lamellen, veroorzaakt door corrosie door zout water, uiteindelijk gaat lekken. Het ontbreken van lamellen tast de stabiliteit van de constructie van de condensor aan. Hierdoor is deze vatbaarder voor slijtage en veroudering. Is het koudemiddel weggelekt, dan werkt het systeem niet meer goed. En omdat een leeg systeem ook geen smeermiddel verspreidt, kan de compressor oververhit raken en vastlopen.

Nissens biedt gecoate oplossing!

Kies bij het vervangen van een condensor voor een onderdeel dat tegen corrosie is beschermd. Een gecoate condensor heeft namelijk een veel langere levensduur. Geavanceerde zoutwatertests toonden aan dat deze tot wel acht keer langer meegaan dan condensors die niet tegen corrosie zijn beschermd. Nissens past deze speciale bescherming toe op meer dan 500 condensormodellen die sterk aan corrosie zijn blootgesteld.

Bekijk de video voor meer unieke kenmerken van de condensors van Nissens:

  • First Fit: geleverd incl O-ringen en koppelpennen voor directe installatie
  • Corrosie-beschermd en afgevuld met stikstof.
  • Bescherming d.m.v. afgedopte aansluitingen.
  • Stevige verpakking voor onbeschadigde levering

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?