Controleer tijdens een onderhoudsbeurt ook de krukaspoelie!

krukaspoelie problemen

Banden, vloeistoffen, remmen en aandrijfriemen zijn slijtagedelen waarvan iedereen weet dat ze regelmatig gecontroleerd moeten worden. Veel minder bekend is dat de krukaspoelie ook een slijtagedeel is dat ook regelmatig inspectie nodig heeft. Een versleten krukaspoelie kan tot irritatie van de inzittenden en tot onnodige kostbare schade aan de motor en andere onderdelen van het voertuig leiden.

De krukaspoelie drijft onder andere de dynamo, stuurbekrachtigingspomp en airco-compressor aan die veel vermogen nodig hebben om aangedreven te worden en dus ook de poelie zwaar belasten. Zijn oorspronkelijke en belangrijkste taak is echter om torsietrillingen van de krukas te dempen. Met name de trillingen van dieselmotoren, maar ook steeds vaker van benzinemotoren die door downsizing ook steeds meer vermogen bij lage toerentallen moeten leveren.

Controleer de krukaspoelie regelmatig

Vibraties ontstaan vaak als gevolg van slijtende en verouderende onderdelen of kwalitatief minder goede en soms zelfs slechte trillingsdempers. De ongewenste trillingen beïnvloeden niet alleen het rijcomfort, maar kunnen zich door het voertuig verspreiden en schade aan de motor en andere onderdelen veroorzaken.

Om de trillingen van de krukas te dempen en onderdelen die de poelie aandrijft te beschermen, bestaan de meeste krukaspoelies uit een metalen bevestigingsplaat, een rubberlaag die als demper dient en het poelie-wiel dat de riem aandrijft. De metalen en rubber delen zijn door middel van vulkaniseren met elkaar verbonden. Door veroudering, de kracht die de krukas levert en de kracht die het poelie-wiel aan de accessoires moet overbrengen slijt de poelie.

Tip: Adviseer jouw klant en laat hem zien dat de krukaspoelie een slijtage onderdeel is dat gecontroleerd en af en toe vernieuwd moet worden. Zo voorkom je verbazing bij de klant en win je zijn vertrouwen.

Vernieuw de krukaspoelie tegelijk met de distributieriem

Je kunt problemen voorkomen door de krukaspoelie regelmatig te controleren. Mijngrossier adviseert bovendien om de krukaspoelie tegelijkertijd met de distributieriem te vervangen. De poelie heeft er dan al heel wat kilometers en uren opzitten en je bent er toch al bezig.

Doe in ieder geval iedere 60 duizend kilometer een visuele check. Heb je een nieuwe klant? Controleer de krukaspoelie van zijn auto dan – ongeacht de kilometerstand – tijdens de eerstvolgende onderhoudsbeurt. Met een visuele check kun je vaak al in één oogopslag zien wat de algehele toestand van de poelie is en of er scheuren in het rubber zitten. Beschadigingen aan de aandrijfriem(en) en versleten, beschadigde of vervormde bevestigingen kunnen duiden op een kapotte of versleten krukaspoelie.

Extreme resonantie

Een versleten krukaspoelie kun je ook herkennen aan (extreme) resonantie van de aandrijfriem of de riemspanner. Hoor je tijdens stationair draaiende koude motor (schelle) fluittonen of vervormde geluiden in de buurt van de krukaspoelie of aandrijfriem? Vervang de poelie dan direct, want als je deze geluiden hoort, kan de aandrijfriem breken en kostbare motorschade veroorzaken.

Als je bovenstaande verschijnselen waarneemt, kun je de poelie-demper op de volgende manier controleren. Zet de motor uit en markeer de poelie. Start de koude motor en bedien tijdens stationair draaien de elektrische ramen, airconditioning, verlichting en draai een paar keer aan het stuur.

Schakel nu de motor uit en controleer of de markering op de poelie nog in lijn ligt. In deze PDF  is overzichtelijk weergegeven bij welke kilometerstand je poelies moet controleren, waar je op moet letten, hoe je een defecte poelie kunt herkennen en wat de mogelijke oorzaak van het defect is.

Poelie problemen en diagnose

Problemen met een krukaspoelie kun je vrij eenvoudig bepalen door een goede visuele diagnose te stellen. Als een poelie bijvoorbeeld door hitte verkleurd is kan dit duiden op verkeerde montage. Als de poelie met een verkeerd aanhaalmoment is vastgezet of scheef gemonteerd is, kan dit leiden tot vervorming van het centrale boutgat en zelfs tot een gebroken poelie-hub.

Let op: De poelie-bouten van de afzonderlijke automerken en modellen kunnen afwijkende aanhaalmomenten hebben. Volg altijd de instructies van de autofabrikant en/of die in de verpakking van het aftermarket onderdeel.

Controleer de riemspanning altijd op de voorgeschreven manier en indien nodig met de apparatuur die daarvoor gemaakt is. Een verkeerde riemspanning kan namelijk leiden tot ernstige motorschade. Als een riem te strak gespannen is of een riemgeleider of riemspanner defect is, kun je dit aan de krukaspoelie zien door achtergebleven rubber restanten in de groeven van de poelie.

In de PDF ‘Poelie problemen en Diagnose’ kun je met behulp van foto’s diagnose stellen aan de krukaspoelie en de oorzaken van een probleem bepalen. De voorbeelden kun je in de werkplaats ook gebruiken als snelle referentie tijdens onderhoudsbeurten en reparaties.

De juiste poelie voor de auto bij jou op de brug vindt je hier of vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?