Dieselmotor houdt in door defecte gloeibougie

Gloeibougie

Gloeibougie, gloeistift of gloeikaars: het zijn verschillende namen voor één en hetzelfde onderdeel. Ze moeten echter alle drie meer doen dan alleen voorgloeien op een koude winterdag. Zo bemerkt ook de eigenaar van de auto met dieselmotor in dit artikel. Het vermogen van de motor valt soms weg en het motorcontrolelampje in het instrumentenpaneel gaat branden. Op het moment dat het probleem zich voordoet, komt de motor niet boven 3.000 toeren.

Klachtomschrijving:

  • Motorvermogen valt soms weg
  • Auto gaat in noodloop
  • Motorcontrolelampje brandt
  • Op moment van storing max. 3.000 tpm
    De auto wordt naar een garagebedrijf gebracht, alwaar de klacht wordt vastgesteld en de diagnoseapparatuur wordt aangesloten. De tester geeft twee foutcodes: P0704 ‘signaal koppeling schakelaar’ en ‘P1352 relais circuit voor en na verwarming’.

Gloeibougie doet meer dan voorgloeien

Omdat de motor probleemloos aanslaat en alleen tijdens rijden soms geen vermogen heeft, worden een aantal basis controles uitgevoerd. Allereerst wordt met een scope het luchtmassa signaal gemeten en in orde bevonden. Vervolgens wordt de wastegate van de turbo gecontroleerd en ook in orde bevonden.

Het autobedrijf wil voorkomen dat er te veel tijd in het stellen van de diagnose gaat zitten en schakelt de hulp van Automotive Techline in. De klacht en bevindingen die tot nu toe gedaan zijn, worden aan de helpdesk doorgegeven. De helpdeskmedewerker analyseert de gegevens en duikt de techbase in.

Al snel blijkt dat dit probleem vaker voorkomt en wordt veroorzaakt door één of meerdere defecte gloeibougies. Het fenomeen is niet inherent aan een bepaald automerk of model, maar aan de werking en functie van gloeisystemen in het algemeen. De gloeibougies worden gecontroleerd en er blijkt er inderdaad één stuk te zijn en na het monteren van vier nieuwe gloeibougies loopt de motor weer als een zonnetje.

Gloeibougies doen namelijk meer dan alleen maar voorgloeien bij een koude start. Over de technische details hiervan, kun je een boek schrijven. In grote lijnen komt het er echter op neer dat moderne gloeibougies high-tech onderdelen zijn die bijdragen aan een lager brandstofverbruik en het verminderen van de uitstoot van schadelijke emissies. De essentie van gloeibougies moet daarom niet onderschat worden.

Gloeibougies controleren en vervangen

Een motor met een defecte gloeibougie is onder andere herkenbaar aan het hierboven genoemde vermogensverlies. Andere kenmerken zijn onder meer een onregelmatig toerental en dieselklop (een luid ratelend geluid vanuit de motor). Een gloeibougie kun je zonder demontage controleren met bij voorkeur een stroomtang.

Als je gloeibougies gaat vervangen, voorkom dan dat je de cilinderkop moet vernieuwen of repareren. Let bij de demontage van een gloeibougie op dat je er niet te veel kracht op zet. Door vuil en roet kan de gloeibougie vastzitten en tijdens het losdraaien afbreken met alle gevolgen van dien.

Er stromen continu nieuwe monteurs het autobedrijf in. Daarnaast komen er niet in alle autobedrijven dezelfde auto’s met dezelfde problemen. We weten dat dit probleem bij veel monteurs bekend is. Omdat we op de helpdesk echter regelmatig met dit fenomeen te maken krijgen, hebben we gemeend dat dit onderwerp interessant genoeg is om er aandacht aan te besteden.

Heb jij een tip waarmee je denkt collega monteurs en autobedrijven te kunnen helpen? Laat het ons weten!

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Ander nieuws?