Een verkeerd begin is de halve storing

storing

Als monteur loop je weleens tegen een storing aan die op het eerste gezicht volkomen logisch lijkt, maar waar je bij nader inzien niets van begrijpt. Je zoekt en zoekt, maar raakt steeds verder van de oorzaak verwijderd. Dat maakt de monteur mee die de Automotive Techline-helpdesk belt over een Citroën Picasso.

Citroën Picasso 1.6 diesel 2016

Check engine-lampje

De monteur heeft een trekhaak gemonteerd, geheel volgens het boekje zo lijkt het, maar de aansturing van de aanhangerverlichting werkt niet. Ook brandt het check engine-lampje als hij de auto heeft gestart en blijkt er een zekering gesprongen. De monteur neemt aan dat dit tijdens de montage moet zijn gebeurd, maar hij krijgt er de vinger niet achter wat hij niet goed zou hebben gedaan.

Niet ingeleerd

Wat betreft de niet werkende trekhaakverlichting helpt de helpdeskmedewerker de monteur snel uit de droom. Die aansluiting doet sowieso niets zolang de verlichtingsfunctie van de trekhaak nog niet is ingeleerd. Dit is vaste routine voor auto’s uit de PSA Group. Sla je die stap over, dan gebeurt er niets via de trekhaakstekker. Het eerste probleem is hiermee opgelost, maar dan is er nog het brandende check engine-lampje.

Geen verband met de trekhaak

De helpdeskmedewerker vraagt de uitgelezen foutcodes op en die wijzen in de richting van het verwarmingselement van het brandstoffilter. Daarom vraagt hij de monteur te checken of de stekker van deze voorverwarming er wel op zit. Dit blijkt niet het geval. Hieruit concludeert de helpdeskmedewerker dat het branden van het check engine-lampje niets te maken heeft met de trekhaakmontage. Er moet dus iets anders aan de hand zijn met de Picasso.

Kortsluiting

De monteur beweert stellig dat het check engine-lampje nog niet brandde voordat hij aan de trekhaakmontage begon. De helpdeskmedewerker vindt dit echter twijfelachtig, omdat de stekker van de voorverwarming van het brandstoffilter loshing terwijl de monteur er niet aan had gezeten. Hij vermoedt daarom dat de zekering al veel eerder is gesprongen en dat iemand de stekker heeft losgenomen om de storing te omzeilen. De Picasso heeft dus gewoon rondgereden zonder voorverwarming van het brandstoffilter. De monteur krijgt het advies het verwarmingselement door te meten en inderdaad, er zit kortsluiting in. Als het element wordt vervangen en de trekhaakmodule ingeleerd, is de Picasso weer helemaal storingvrij.

Wat ging er mis?

Eigenlijk twee dingen. De monteur is niet goed aan de klus begonnen en toen hij twee storingen vaststelde, deed hij een verkeerde aanname. Hij had kunnen weten dat de trekhaakmodule op deze auto moet worden ingeleerd. Het brandende check engine-lampje had hij beslist moeten zien als hij de auto zelf de garage in had gereden, of tenminste het dashboard had gecontroleerd voordat hij aan de trekhaakmontage begon. Mogelijk had een collega de auto naar binnen gereden en niets gemeld. Tot slot legde hij een combinatie tussen twee storingen die er niet bleek te zijn.

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Ander nieuws?