Het ene motormanagement is het andere niet

motormanagement

Van een Mercedes-Benz Sprinter 515 CDI/43 waar de monteur over belt, houdt de motor in en direct vanaf het starten levert deze geen vermogen. ‘Luchtmassasignaal niet plausibel’, zo luidt de foutcode P2633, naast de andere codes die die OBD opgeeft: P1954, P1955 en P0101 LMM. De monteur heeft al diverse metingen verricht en de storing ook in Autodata nagekeken, maar komt er niet uit. Ook al niet omdat de storing P2633 volgens hem statisch is en het lukt hem niet deze te wissen.

Gegevens voertuig in dit artikel: Mercedes-Benz Sprinter 515 CDI/43 uit 2007

Vraagtekens rond motormanagement

Volgens de metingen van de monteur is er niets mis met de weerstanden van de luchtmassameter naar het motorregelapparaat. Dit geldt eveneens voor de scoopmetingen van de luchtmassa en temperatuursensor. Ook de massa en de voeding op de luchtmassa zijn in orde. Volgens Autodata zou de storing wijzen op een te laag regelingssignaal in het circuit van brandstofpomp B, maar de helpdeskmedewerker van Automotive Techline zoekt het in een andere richting. Hij wijst de monteur erop dat als je de motor met de KTS uitleest die hij gebruikt, je kunt kiezen tussen meerdere typen motormanagement. Hierover ontstaat de nodige verwarring.

515 CDI of 315 CDI?

Het valt de helpdeskmedewerker namelijk op dat de monteur het heeft over een 515 CDI, maar het motormanagement van de 315 CDI heeft geselecteerd. Op basis van het kenteken geeft de RDW een 515 CDI op, maar als de monteur op kenteken kiest, komt hij op een 315 CDI uit. Volgt hij de bevindingen van Automotive Techline op, dus een 515 CDI, dan komt hij uit op een jonger bouwjaar (2011) en komt hij het menu niet in. De helpdeskmedewerker legt uit dat als de verkeerde uitvoering wordt geselecteerd, de documentatie wellicht niet klopt of dat het uitlezen of inleren niet goed verloopt.

Inleren luchtfilter lukt niet

De helpdeskmedewerker vraagt of er onlangs onderhoud is uitgevoerd. De auto blijkt kort daarvoor bij een andere garage een onderhoudsbeurt te hebben gehad. Eerder al is de startmotor vervangen en ook is er een ruilmotorblok ingebouwd. De helpdeskmedewerker vraagt daarom of het nieuwe luchtfilter is ingeleerd na deze beurt want zo niet, dan kan de gemeten luchtmassa afwijken waardoor een storing kan ontstaan. De monteur wordt geadviseerd het luchtfilter met draaiende motor in te leren, maar omdat de storing niet te verwijderen blijkt, kan hij het luchtfilter niet resetten. Hierdoor vermoedt de helpdeskmedewerker dat er iets fout gaat met de luchtmassameter en vraagt of er nulmeting is gedaan met de scoop. Deze moet bij stilstaande motor worden uitgevoerd zodat er geen lucht langs de luchtmassameter loopt en de waarde moet tussen de 1,76 en 1,93 kHz liggen. De gemeten frequentie van 1,85 kHz blijkt dus in orde.

Adaptiewaarden gereset

Intussen heeft een collega van de monteur de adaptiewaarden gereset, waarna de storing wel kan worden gewist, maar het motormanagementlampje blijft branden. De collega wist de storing nogmaals via de OBD, waarna het lampje nu wel dooft. Vervolgens loopt de motor goed en levert tijdens een proefrit vermogen naar behoren, terwijl het motormanagementlampje uit blijft. De helpdeskmedewerker vermoedt dat bij het wissen van adapties alles wordt gereset wat met het lucht-brandstofmengsel te maken heeft, waardoor ook de foutcode verdwijnt. Ook na een tweede proefrit blijft de storing weg en kan de klant zijn auto weer ophalen.

niveauregeling

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?