Fiat 500 TwinAir motor draait niet lekker, ook niet na olie verversen

Olie

Autotechniek kan je soms flink om de tuin leiden. Zoals bijvoorbeeld bij de Fiat 500 TwinAir die na de koude start niet zo lekker loopt. Na een minuut draait de motor weer goed, maar in de tussentijd is wel foutcode P1061 – Inlaat-magneetklep klepslagregeling cilinder 1 in het geheugen van de motorregeleenheid opgeslagen.

Technische gegevens Fiat 500 in dit artikel:

Merk: Fiat
Model: 500
Type: 0.9 C TwinAir 08C
Aantal cilinders: 2
Motorcode: 312A2000
Motor brandstof: Benzine
Eerste toelating: 2011-10-13
Foutcode P1061 – Inlaat-magneetklep klepslagregeling cilinder 1

In de werkplaats wordt de foutcode gewist, maar die komt echter na iedere koude start weer terug. De monteur herkent de algemeen bekende en veel voorkomende storing en weet dat olie verversen en het oliefilter vernieuwen in veel gevallen het probleem oplost. De reden hiervoor is dat de inlaatkleppen van deze TwinAir motoren elektohydraulisch bedient worden door een (TwinAir) module. Deze module bepaalt de lichthoogte en timing van de inlaatkleppen om zo onder alle omstandigheden het meest optimale en efficiënste cilindervulling te realiseren. Om dit te bereiken, wordt de motorolie door minutieus kleine oliekanaaltjes naar het kleppenmechanisme gestuurd. Als er vervuiling in het smeersysteem van de motor optreedt, raken de oliekanaaltjes verstopt en functioneren de inlaatkleppen niet meer zoals het moet. In het ergste geval kan dit resulteren in compressieverlies.

Nieuwe olie en oliefilter bieden geen soelaas

Met deze wetenschap kiest de monteur ervoor om de olie te verversen en het oliefilter te vernieuwen. De motor draait hierna wel wat beter rond, maar niet zoals zou moeten. Bovendien doemen naast de eerder genoemde foutcode nu ook codes P0301 ontsteking-storing cil. 1 en P0302 ontsteking-storing cil. 2 nu af en toe op. Dit brengt de monteur op een dood spoor waarop hij de hulp van Automotive Techline inroept. Omdat de fout in eerste instantie op een elektronisch probleem lijkt, wil de helpdesk allereerst weten wat de weerstand van de magneetklep van de solenoid is. De monteur controleert dit en koppelt terug dat de weerstand 0.7 Ohm is. Omdat er weerstand moet zijn en de gemeten waarde voldoende is, stuurt de helpdeskmedewerker een Technisch Service Bulletin (TSB) van de autofabrikant naar de monteur. Op basis van het advies in het bulletin voert de monteur eerst een aantal controles uit en vervangt hij nogmaals het oliefilter en de motorolie. De motor loopt hierna wel iets beter, maar het probleem is hiermee echter nog niet opgelost.

Elektronisch of mechanisch probleem

De helpdesk adviseert de monteur om te controleren of de modules elektronisch in orde zijn door de stekker van de nokkenas-sensor los te maken en de koude motor te starten. De monteur volg de aanwijzing op en constateert dat de motor nu wel goed ronddraait. Als de motor goed draait wanneer de stekker van de nokkenas-sensor los is, is de oorzaak van de storing een mechanisch probleem. Doordat het motormanagementsysteem in noodloop gaat is er meer tijd om de kamers van het TwinAir mechanisme te vullen en worden de kleppen beter bedient. De monteur vervangt hierop de Twin Air module, waarna de Fiat het weer prima doet. Voor deze motoren en de ‘gevoelige’ TwinAir modules geldt dat de door de fabrikant gespecificeerde onderhoudsintervallen en gebruik van juiste oliefilter en olie essentieel zijn. Er zijn autobedrijven die hun klanten adviseren om de olie vaker dan voorgeschreven te laten verversen. Indien de olie niet op tijd ververst wordt of als de verkeerde olie gebruikt wordt, is de kans groot dat de vuile of te dikke olie de nauwe oliekanaaltjes na verloop van tijd verstopt.

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?