Ford Focus met nieuwe accu wil niet meer op contact

contact

Auto’s worden steeds complexer. Zelfs een ogenschijnlijk eenvoudige klus als een accu vervangen kan soms uitmonden in een ingewikkelde legpuzzel. Zo ook bij de Ford Focus die niet meer op contact wil nadat er een nieuwe accu gemonteerd is.

Technische gegevens Ford Focus in dit artikel:

Merk: Ford
Model: Focus
Motorcode: JQDB
Datum eerste toelating: 11 juni 2013
Foutcode: B1026 Stuurslot

De accu van de Focus is leeg en wordt vervangen. Echter gaat de Ford met de nieuwe accu niet meer op contact. Automotive Techline wordt ingeschakeld om het probleem op te lossen. Allereerst wordt gecontroleerd of het instrumentenpaneel oplicht als de deuren geopend worden. Dit blijkt het geval te zijn. Vervolgens wordt de sleutel tegen de startknop aanhouden om te controleren of deze met elkaar te laten communiceren. De monteur volgt het advies op, echter geeft de Focus geen teken van leven.

Auto ‘wakker maken’

De volgende stap is om te proberen de auto ‘wakker te maken’. De manier waarop dit gedaan moet worden, kan per automerk en model afwijken. Soms activeer je de systemen door bijvoorbeeld het grootlicht te bedienen of te toeteren. In het geval van deze Ford Focus wek je de auto door de gevarenlichten aan te zetten en de regeleenheid uit te lezen. Voordat de monteur de elektronica uitleest worden de zekeringen gecontroleerd. Deze blijken allemaal in orde en de diagnoseapparatuur wordt aangesloten. De systemen worden uitgelezen en foutcode B1026 – Stuurslot wordt gedetecteerd. Nu komen we ergens, de uitgelezen foutcode geeft in ieder geval meer richting aan de diagnose. Belangrijk om te weten is dat één van de veiligheidsvoorwaarden om het contact van een auto te kunnen zetten, is dat het stuurslot van het slot af is. Ook kan het voorkomen dat het stuur in de vergrendeling staat, in dit geval is het onmogelijk om het contact aan te zetten. De monteur laat weten dat de auto ook niet op het stuurslot gaat.

Stuurslot opnieuw inleren

De vraag rijst nu of het stuurslot wel goed bedient wordt en de slotpin wel helemaal vrij komt. Het is een vrij onorthodoxe manier, maar door met een hamer een paar klappen op de stuurkolom te geven, kan het contactslot weer vrijkomen. De monteur geeft een paar tikken op het stuurslot, maar ook deze actie brengt niet het gehoopte resultaat en de auto zwijgt in alle talen. Hoewel het autobedrijf er zeker van is dat de de auto de sleutel herkent, adviseert Automotive Techline om het stuurslot te vernieuwen en opnieuw in te leren. De monteur gaat aan de slag en vervangt het stuurslot en wil deze aanleren via remote diagnostics, wat helaas niet zonder slag of stoot gaat omdat de communicatie faalt op de ABS module en dat er foutcodes op de accuspanning staan. De reden dat het inleren niet lukt is bij de helpdesk bekend. Om diefstal van auto’s te voorkomen, koppelen autofabrikanten steeds meer systemen aan de startblokkering, in dit geval aan het ABS-systeem. Om de systemen elkaar te laten herkennen, moet je bij deze Ford zelf een voeding op de ABS module te zetten. Met ondersteuning van de helpdesk zet de monteur zelf voeding op de juiste aansluiting van de ABS module en wordt het stuurslot opnieuw ingeleerd. Dit lukt, waarna alles werkt weer zoals het hoort.

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?