Foutcode gloeisysteem door verkeerde gloeibougies

Een medewerker van een garagebedrijf roept de hulp van de Automotive Techline in voor een haperend gloeisysteem op een Peugeot Partner met 2.0 HDI-motor. Het voorgloeilampje op het instrumentenpaneel brandt niet en de foutcode geeft aan: ‘P… Aansturing gloeisysteem’.

Voertuig: Peugeot Partner 170C 2.0 HDI

Slecht starten

Volgens de klant slaat de auto ’s morgens bij een koude start moeizaam aan, de rest van de dag zijn er echter geen problemen. Hierbij moet worden aangetekend dat de storing zich in april voordoet, met geen extreem lage nachttemperaturen en gematigde temperaturen overdag.

Gloeirelais niet de oorzaak

De monteur heeft het gloeirelais al vervangen, maar dit biedt geen oplossing. De Automotive Techline helpdeskmedewerker adviseert daarom de regelunit door te meten, met de scoop op pin 4 en 5. Deze zorgen namelijk voor de aansturing en terugkoppeling van het signaal. Als deze goed werken, betekent dit ook dat de regeleenheid goed functioneert. De helpdeskmedewerker adviseert hierbij ook de gloeivoorwaarden te controleren, zoals de motortemperatuur en dergelijke.

‘Rare spanning’ op pin 4 en 5

De monteur voert deze werkzaamheden uit en meet ‘rare spanning’ op pin 4 en 5. De adviseur van de Automotive Techline stelt vast dat tijdens het uitvoerig testen van het gloeisysteem is gebleken dat de gloeibougies worden aangestuurd met 12 V en dat ze per stuk 10 gebruiken, totaal dus 40 A. Hij vraagt zich af of dit wel voldoende is en adviseert de monteur te controleren of het juiste type gloeibougies is gemonteerd.

Alle gloeibougies vervangen

Als de Automotive Techline helpdeskmedewerker later terugbelt, heeft de monteur intussen de gloeibougies gecontroleerd en vervangen. Hierna gloeit het gloeisysteem weer keurig voor, bij buitentemperaturen van 10 °C of lager. Verkeerde gloeibougies bleken dus de oorzaak van de storing. De monteur heeft er goed aan gedaan ze alle vier te vervangen door nieuwe, zodat ze allemaal een gelijke gloeitijd hebben op alle vier de cilinders. Hierdoor slaat de motor soepel aan, ook bij een koude start. Het is sowieso verstandig om gloeibougies door te meten voor het invallen van de winter. Dat is een stuk prettiger dan voor dag en dauw de vrieskou in te moeten om een storing door een onwillig gloeisysteem op te lossen.

Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

basisinstelling

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?