Foutcode in Volvo C70 leidt tot verwarring

C70

Van de Volvo cabriolet C70 II met 2.4-liter benzinemotor brandt het motormanagementlampje. De eigenaar brengt de auto naar de garage, waar de oorzaak van het probleem niet heel erg voor de hand blijkt te liggen.

Gegevens Volvo C70 in dit artikel:

Merk: Volvo
Model: C70 II
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Motorcode: B5244S4
Injectiesysteem: Meden HS 500 (Denso)
Foutcode: 640A / Nokkenasverstelling mechanisch

De monteur leest het geheugen van het motormanagementsysteem uit en constateert foutcode: 640A / Nokkenasverstelling mechanisch. Voor de zekerheid wordt de solenoid van de nokkenasverstelling gecontroleerd op vervuiling en gangbaarheid. Omdat de solenoid licht vervuild was, wordt het onderdeel gereinigd en tenslotte de foutcode gewist. Het motormanagement-lampje blijft echter branden, en de storing komt terug.

Het autobedrijf neemt contact op met de technische helpdesk van Autoniveau voor assistentie. Autoniveau zoekt de foutcode op in de Bosch ESI[Tronic] onder het hoofdstuk ‘Bekende fouten online’. De code wordt gevonden met de bijbehorende klachtomschrijving:

‘De Motor heeft geen vermogen / Het controlelampje van het motormanagement brandt.

Volgens de klachtomschrijving van het diagnoseapparaat zou de motor geen vermogen leveren of moet het motormanagement controlelampje branden. De oorzaak van dit ‘Bekende probleem’ zou mogelijk in de oliedruk gevonden kunnen worden.

Drukbegrenzingsklep

Als randvoorwaarden wordt door het diagnoseapparaat aangegeven dat het oliepeil en de kwaliteit van de motorolie in orde zijn. Tevens omschrijft de apparatuur de nokkenasregeling en de magneetkleppen van de nokkenasregeling als ‘in orde’.

De oplossing van het probleem moet volgens de testkast gezocht worden in de drukbegrenzingsklep van de motorolie. Deze klep kan vastlopen of verstopt raken door bijvoorbeeld sludge of andere vervuiling. En als de oliedruk te hoog is, zal ook de nokkenasverstelling niet goed functioneren.

Omdat de drukbegrenzingsklep in de oliepomp geïntegreerd is, kan deze echter niet afzonderlijk vervangen worden. De monteur vernieuwd de oliepomp met daarin de klep, de storing wordt uit het geheugen van het motormanagement gewist en het probleem is opgelost.

golf

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?