Foute meting aan aircocompressor leidt tot misverstanden

pass-thru

Een monteur heeft van een Volkswagen Polo de lekke aircocondensor vervangen en een reparatie uitgevoerd aan de plusdraad op de compressor, omdat de isolatie daarvan blijkt te zijn doorgeschuurd. Na deze ingrepen schakelt de aircocompressor echter niet in en er verschijnt een foutcode met Duitse omschrijving: B10A911, ‘Ansteuerung Klimakompressor, Kurzschluss nach Masse’. Oftewel: door een elektrisch probleem wordt de aircocompressor niet aangestuurd. Nadat ook deze is vervangen, blijkt de storing nog niet verholpen.

Gegevens voertuig in dit artikel: Volkswagen Polo 1.4 TDI uit 2005.

Geen compressoropbrengst

De monteur vraagt daarom elektrische schema’s op bij de Automotive Techline en wil graag advies bij het diagnose stellen. Op de vraag van de helpdeskmedewerker of de compressor wel of niet meedraait, moet de monteur het antwoord schuldig blijven. De medewerker vraagt vervolgens de monteur de parameters van de aircocompressor uit te lezen. De solenoid moet op #2 een massa hebben en op #1 een duty-cycle. De monteur zegt dat er wel aansturing is, maar dat de aircocompressor geen opbrengst heeft. De gemeten druk van 7 bar in zowel de hoge als lage druk bevestigt de conclusie van de monteur. Ook is de foutcode nog altijd aanwezig. Deze verdwijnt weliswaar na het wissen, maar komt direct weer terug zodra de auto wordt gestart.

Wel of geen stroom

De helpdeskmedewerker vindt dit vreemd, want als de aansturing in orde is, zou er een stroom door de compressor moeten lopen. Daarom vraagt hij de monteur nog eens hoe hij precies heeft gemeten. Zijn terloopse uitspraak ‘dat hij de stekker na het meten weer heeft ingeplugd op de compressor’ maakt veel duidelijk. Die stekker zat bij het meten in de weg, dus heeft de monteur deze losgehaald. Maar met de stekker los kun je niet de voeding controleren, omdat er in dat geval geen stroom loopt en het circuit dus niet wordt belast.

Kortsluiting module

Met deze nieuwe informatie vermoedt de helpdeskmedewerker dat er ergens kortsluiting is ontstaan of dat er een zekering defect is. Duidelijk is dat ergens een voeding ontbreekt. Daarom wordt de monteur geadviseerd de bedrading te controleren en de voeding en massa van de regelmodule, de Climatronic. Is er wél voeding en massa, dan is de module mogelijk defect. Dit laatste zou prima kunnen worden verklaard door de beschadigde plusdraad die de monteur eerder heeft gerepareerd. Mogelijk heeft de blootliggende draad massacontact gemaakt, waardoor schade is ontstaan aan de printplaat van de module.

Online meekijken met ARD

Nadat de monteur de geadviseerde metingen heeft uitgevoerd, besluit hij de regelmodule te vervangen. Maar bij het testen van de airco met de nieuwe module blijkt deze nog steeds niet te werken. In de module staat nu een andere foutcode opgeslagen, er mist een basisinstelling: ‘Eerste inloop aircocompressor’. Helaas kan de monteur deze basisinstelling met de eigen tester niet uitvoeren en besluit daarom AutoNiveau Remote Diagnostics (ARD) in te schakelen. Via ARD van AutoNiveau kan de helpdeskmedewerker van de Automotive Techline de auto uitlezen op afstand. De nieuwe module moet inderdaad nog worden ingeleerd en dit kan door een basisinstelling uit te voeren met ODIS, het diagnoseapparaat van Volkswagen. Nadat dit, via de online verbinding met de ARD is gedaan, is de Volkswagen Polo storingvrij en functioneert de airco weer uitstekend.

Meer informatie over ARD van AutoNiveau of direct bestellen? Klik hier

Ander nieuws?