Geen klachten, maar wel brandend lampje Audi A4

Een klant brengt zijn Audi A4 Avant uit 2012 bij het autobedrijf. Op het dashboard brandt namelijk een waarschuwingslampje. En wel van het koelsysteem. De klant heeft echter verder geen klachten en de auto functioneert naar behoren.

Audi A4 afbeelding

Gegevens Audi A4 in dit artikel:

Merk: Audi
Model: A4 Avant
Motorcode: CJEB
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Kilometerstand: 117.000

Uit de werkplaats-historie van de auto blijkt dat in het verleden al eens het koelvloeistofreservoir en de koelvloeistof-sensor vervangen zijn. Het Malfunction Indicator Light (MIL) brandt. Daarom leest het autobedrijf eerst het geheugen van het motormanagementsysteem uit. In het geheugen zijn de onderstaande foutcodes opgeslagen:

  • P255600 – Koelmiddel pijl sensor, elektrische fout (kan gewist worden)
  • P268100 – Aansturing koelmiddel bypass onderbreking (kan niet gewist worden)
  • P00B700 – Koelmiddel temperatuur regeling onvoldoende werking (kan niet gewist worden)

P255600 kan worden gewist, maar het waarschuwingslampje brandt nog steeds. Het autobedrijf neemt de Automotive Techline in de arm voor verdere technische ondersteuning. Op de vraag of de kachel goed functioneert, antwoord de monteur dat hij de klant er (ondanks het koude weer) niet over gehoord heeft.

De volgende vraag aan de monteur is hoeveel draadjes er op de sensor aangesloten zijn. Dit zijn er twee; een massadraad en een signaaldraad voor de comfortmodule.

Twijfel

Zodra de stekker van de sensor losgemaakt wordt, geeft het instrumentenpaneel een waarschuwing. Deze verdwijnt weer als de stekker aangesloten wordt. De sensor lijkt dus gewoon te werken. Hierdoor ontstaat twijfel of de diagnoseapparatuur de fouten wel goed wist. Voor de zekerheid maakt de monteur een proefrit om te controleren of de motor warm loopt (P00B700). Tijdens de proefrit wordt de motor boven 120 kilometer per uur te heet.

Bypass waterpomp defect

Tijdens de proefrit ging het motormanagement-lampje weer branden. Opnieuw uitlezen met diagnoseapparatuur brengt weer de foutcode P2556 aan het licht. Volgens de Automotive Techline kan het warmlopen van de motor veroorzaakt worden door een probleem met de waterpomp. Geadviseerd wordt eerst de motorkoeling op orde te brengen. Om vervolgens te controleren welke elektrische fouten er overblijven.

Controle van de waterpomp leert dat de bypass klep van de pomp defect is. Nadat de pomp vernieuwd is, loopt de motor niet meer warm. Er branden ook geen lampjes meer op het dashboard.

Blijkbaar werden de foutcodes veroorzaakt door de te hoog oplopende motortemperatuur. Een elektrische storing met een mechanische oorzaak.

Automotive Techline Audi A4 case

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?