De gevolgen van de lockdown op het luchtveringssysteem

luchtvering

Als gevolg van de Covid-19 crisis is het gebruik van auto’s voor woon-werkverkeer drastisch afgenomen. Sinds het advies gegeven is om zo veel mogelijk thuis te werken, hebben veel auto’s hun parkeerplek niet meer verlaten. Dit heeft gevolgen voor het luchtveringssysteem.

Normaal gesproken daalt een auto met luchtvering enkele centimeters wanneer hij geparkeerd staat, omdat een luchtveringssysteem in de loop van de tijd iets aan druk verliest. Maar wat gebeurt er als een voertuig langere tijd stilstaat?

De omvang van het effect hangt af van verschillende factoren zoals het oorspronkelijke systeemontwerp, de normen van de fabrikant, maar ook de weersomstandigheden. Houd er rekening mee dat de afdichtingen op den duur zullen uitdrogen en dat de verbindingen minder luchtdicht kunnen worden als het systeem ouder wordt. Deze slijtage zal luchtlekken veroorzaken, waardoor de compressor harder moet werken om het voertuig waterpas te stellen. Dit alles is een integraal onderdeel van een verouderd luchtveringssysteem – dat simpelweg een gemiddelde beperkte levensduur heeft van 6-10 jaar, waarna de onderdelen vervangen moeten worden.

De effecten – wat er daadwerkelijk gebeurt:

  • Langdurig geparkeerde auto’s trekken meer vocht aan door gebrek aan ventilatie. Hierdoor kan corrosie optreden in bijvoorbeeld de ventielblokken en compressoren. Deze corrosie kan leiden tot defecten en lekkages.
  • (Bestaande) corrosie krijgt meer tijd om zich te verspreiden zonder dat deze “weggeslepen” wordt onder de vouwrand van het rubber.
  • Wanneer het rubber van een luchtbalg veroudert, zal het enige flexibiliteit verliezen en uiteindelijk uitdrogen. Wanneer de auto langdurig stilstaat, komt het rubber in een ongebruikelijke positie terecht. De kans dat het niet in de juiste vorm terugklapt en daardoor scheurt neemt toe. Het opblazen van de luchtbalg in een ongebruikelijke positie kan er ook voor zorgen dat de krimpring loskomt.
  • Het is mogelijk dat een verouderde compressor niet genoeg druk kan produceren om de auto op te tillen vanaf 0. Dit geldt vooral wanneer het systeem ook een (kleine) luchtlek heeft. Het relais kan beschadigd raken en in het ergste geval kan de compressor doorbranden tijdens een poging om het systeem op druk te brengen.

De eerste twee effecten zullen het verouderingsproces versnellen en de levensduur van de componenten van het systeem verkorten. De laatste twee punten zijn direct van invloed op het luchtveringssysteem. De foutcodes worden weergegeven op het instrumentenpaneel en het systeem wordt uitgeschakeld. Wanneer dit gebeurt, kan de auto niet meer veilig worden bestuurd en moet deze naar een werkplaats worden vervoerd voor diagnose en reparatie.

Wat kan de eigenaar van de auto doen om het systeem in optimale conditie te houden?

  • Indien mogelijk, zorg er dan voor dat de auto in beweging blijft en dat er minimaal één keer per week mee gereden wordt. Dit is gunstig voor de auto in het algemeen, niet alleen voor het in conditie houden van het luchtveringssysteem (andere componenten/systemen zoals airconditioning, motorolie, accu, remsysteem, etc.).
  • Indien het niet mogelijk is om de auto mee te nemen voor een ritje, wordt geadviseerd om de auto één keer per week te starten om het luchtveringssysteem onder druk te houden. Indien het systeem ook is uitgerust met een rijhoogte-functie, is het aan te raden om het systeem te gebruiken om de auto minstens één keer volledig te laten zakken en op te tillen. Hierdoor kan de luchtvochtigheid het systeem verlaten (het komt in de droger en verdampt als de compressor opwarmt).

Bron: Arnott

Ander nieuws?