Hamilton wint GP van Spanje voor Bottas, Verstappen laat beide Ferrari’s achter zich

spanje

Het lijkt misschien wat eentonig te worden aan de kop van het Formule 1-veld, toch is niets minder waar. Mercedes pakte in Spanje weliswaar voor de vijfde maal op rij dit seizoen de dubbel, maar de verbeten strijd om de positie van ‘eerste rijder’ binnen de teams van Mercedes en Ferrari is er een om van te smullen. Die interne teamstrijd met Gasly heeft Max Verstappen allang in zijn voordeel beslist. In Spanje onderstreepte hij opnieuw zijn klasse, met een knappe podiumplek. Hij staat nu derde algemeen, vóór Vettel en Leclerc.

Updates Red Bull

Voor Max, die alleen wil racen voor het allerhoogste podium, lijken de Mercedessen ook dit seizoen weer te sterk om werkelijk de strijd mee aan te kunnen gaan om de wereldtitel. De vele updates die het team van Red Bull had meegenomen naar de eerste Grand Prix op Europese bodem bleken ontoereikend om het gat met de Duitse ‘zilverpijlen’ te dichten. De Honda-motor presteert weliswaar steeds beter, maar de Red Bull komt met zijn chassis en aerodynamica vooralsnog tekort op Mercedes. Wel bleek Verstappen opnieuw snel genoeg om te duelleren met de Ferrari’s van Vettel en Leclerc.

Hamilton not amused

Bottas pakte op zaterdag zijn derde pole position op rij voor Mercedes-teamgenoot en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton. Die was daar zichtbaar niet blij mee. Vettel zette zijn Ferrari op P3, maar moest wel bijna negen tienden toegeven op Bottas. Verstappen perste zijn Red Bull opnieuw tussen beide Ferrari’s in op P4. Gasly kwalificeerde zich als zesde en moest een halve seconde toegeven op Verstappen. De vierde startrij was voor de beide bolides van Haas en Kvyat (Toro Rosso) en Ricciardo (Renault) bezetten de vijfde startrij.

Bottas in de sandwich

Had Lewis Hamilton in Bakoe zijn teamgenoot nog ‘gespaard’ na de start, in Spanje pakte hij direct vastbesloten de kop. Hij leek duidelijk getergd omdat Bottas hem in de kwalificatie opnieuw de baas was geweest. Bottas kwam ‘in de sandwich’ te zitten, omdat Vettel met zijn Ferrari aan de buitenkant extreem laat remde voor bocht 1. Die blokkeerde hierbij zijn wielen en de ‘flatspot’ die hierdoor ontstond, een vlak stuk gesmolten rubber op het loopvlak, zou hem twintig ronden lang tot zijn eerste bandenwissel langzamer maken dan zijn teamgenoot Leclerc. Verstappen moest inhouden achter Vettel die slecht uitkwam voor bocht 2 en werd hierdoor ook nog even door Leclerc voorbijgestoken. In bocht 3 stelde Max echter orde op zaken door beide Ferrari’s buitenom in te halen en P3 te pakken.

Verstappen sterk

Hoewel Verstappen het tempo van Bottas aanvankelijk aardig leek te kunnen volgen, reden beide Mercedessen toch langzaam maar zeker bij hem weg. Max op zijn beurt vergrootte zijn voorsprong op Vettel op P4, die zijn snellere teamgenoot Leclerc zichtbaar ophield. Een doortastende teamstrategie blijkt opnieuw niet het sterkste wapen van Ferrari dit seizoen. Vettel liet Leclerc uiteindelijk in de twaalfde ronde passeren, maar Max lag toen al veilig buiten het DRS-bereik van de Ferrari van Leclerc. Later in de race, in de 36e ronde, gebeurde precies het omgekeerde, toen moest Leclerc de op dat moment snellere Vettel voorlaten.

Bandenstrategie

De onderlinge verschillen in het rijdersveld waren klein, maar dit leidde niet tot veel inhaalacties op de baan. De bandenstrategie werd onder die omstandigheden bepalend voor het verdere verloop van de race. Vettel zocht in de twintigste ronde als eerste van de toppers de pits op, een ronde later gevolgd door Verstappen. De anderen reden nog enkele ronden langer door, maar het meest opvallend waren de afwijkende bandenkeuzes van eerst Verstappen en later Leclerc. Terwijl vrijwel iedereen overstapte op de gele Medium-band, koos Verstappen voor een tweede set rode Soft-banden en wisselde Leclerc zijn Softs in voor de witte Hard-band. Verstappen moest dus sowieso nog een keer stoppen voor een andere compound, een tweestopsstrategie die uiteindelijk door elk team werd gekozen.

Sprintrace tot de streep

Pas echt spannend werd het tijdens de tweede serie bandenwissels. In de 46e van de 66 ronden, juist nadat diverse coureurs, onder wie Max, de pits in waren gereden voor hun tweede set vers rubber, vlogen Lance Stroll in zijn Racing Point en Lando Norris in McLaren na een touché samen van de baan. De Safety Car kwam de baan op, teken voor de andere rijders om ook de pits op te zoeken voor nieuwe banden. De voorsprong van elke rijder op zijn achterligger was weer tenietgedaan. In de 52e ronde verdween de Safety Car de pits in en hiermee werd het een sprintrace tot de streep. Die bood in het middenveld heftige strijd tussen onder meer de teams van Haas, Toro Rosso en de overgebleven McLaren van Carlos Sainz. Vooraan was Hamilton razendsnel vertrokken en hij leidde voor Bottas tot de finish. Max verdedigde zeer bekeken zijn derde plek op Vettel en pakte zo zijn tweede podiumplek van het seizoen. Volgende race: Grand Prix van Monaco op 23 mei en van 25 t/m 26 mei.

Bekijk hier de volledige uitslag en hier de stand van rijders en teams.

Geen koelingsproblemen voor de remmen in Barcelona

De vijfde Grand Prix van het seizoen 2019, de eerste in Europa, werd verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Dit circuit in de gemeente Montmeló werd officieel geopend op 10 september 1991. Negentien dagen later vormde de baan het strijdtoneel voor de eerste Grand Prix Formule 1. Onlangs nog, in februari en maart, werd hier in Catalonië acht dagen getest door de F1-teams, waarbij in totaal meer dan 40.000 km werd afgelegd. Een prima testomgeving voor de allernieuwste Brembo-remsystemen.

Wind

De krachtige wind op dit circuit, waardoor Fernando Alonso in 2015 tijdens het testen nog eens van de baan vloog, in combinatie met het ruim 1 kilometer lange rechte stuk en andere kortere rechte stukken, is gunstig voor de afkoeling van de remmen tussen de diverse rempunten. Volgens de Brembo-technici is dit circuit vergeleken met de andere twintig circuits van de F1-kalender gemiddeld zwaar voor de remmen. Op een schaal van 1 tot 5 scoort ‘Barcelona’ een 3.

Remkrachten tijdens de Grand Prix van Spanje

Hoewel de rondetijd op dit circuit 13 seconden sneller is dan in Sochi, wordt er op beide circuits ongeveer even lang geremd. Tijdens de Grand Prix van Rusland remmen de coureurs elke ronde 15 seconden lang, in Spanje 14,5 seconden. In totaal wordt er gedurende 19% van de race geremd, even lang als op vijf andere GP-circuits. De gemiddelde vertragingspiek van de auto’s bedraagt 4G, gelijk aan die van de Australische Grand Prix. Elke auto genereert gedurende de hele race 216 kWh aan remenergie. Volgens de Brembo-technici moet elke coureur van start tot finish zo’n 530 remzones doorstaan, waarbij zij een totale pedaalkracht moeten uitoefenen van zo’n 52 ton. Met andere woorden, elke rijder oefent elke minuut een kracht uit op het rempedaal van 550 kg.

Meest veeleisende remzones 

Van de acht remzones op het circuit van Barcelona gelden er twee als zwaar voor de remmen, drie zijn gemiddeld zwaar en de overige drie zijn licht. Anders dan op andere circuits op de kalender is er geen enkele bocht waarvoor korter dan 1 seconde wordt geremd. De lastigste bocht om aan te remmen, is bocht 10. Hier komen de F1-bolides aan met zo’n 320 km/u en binnen slechts 2,9 seconden moeten de coureurs afremmen tot 79 km/u, binnen een afstand van 129 meter. Hiervoor moeten zij het rempedaal intrappen met een kracht van 196 kg, waarbij ze een kracht van 5,2G moeten doorstaan. Minder vertraging is nodig voor bocht 1. Hier komen de auto’s aan met ongeveer 325 km/u en remmen slechts gedurende 2,01 seconden over een remafstand van 119 meter. Een andere lastige remzone is voor bocht 4. Hier moeten de auto’s binnen slechts 105 meter afremmen van 299 km/u tot iets boven 160 km/u.

Spanje animatie

Brembo-erelijst

Tot de Spaanse Grand Prix van 2019 werd deze race meer dan de helft van de keren (21 van de 39) gewonnen door een bolide met Brembo-remmen aan boord. Tien daarvan gingen naar Ferrari, dat sinds 1996 acht races wist te winnen op het circuit van Barcelona. In 2016 ging de zege naar Max Verstappen met Red Bull, die hiermee op 18-jarige leeftijd de boeken inging als de jongste GP-winnaar ooit.

Bron en animatie: Brembo.com
Afbeelding: Shutterstock

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?