Het roetfilter: welke kwaliteit kies jij?

kwaliteit roetfilter

Er worden op steeds grotere schaal roetfilters vervangen. Roetfilters die af-fabriek door de autofabrikant zijn gemonteerd, raken na verloop van tijd verstopt door ophoping van roet. Tijdens de regeneratie van het roetfilter wordt dit roet omgezet naar as-deeltjes. Deze as-deeltjes worden opgeslagen in het roetfilter. Wanneer het roetfilter vervolgens zijn maximale as-opslag bereikt, is regeneratie niet meer mogelijk en is het tijd voor een nieuw roetfilter. Maar welke kies je dan?

Tussen de roetfilters die in de markt worden aangeboden bestaat nogal wat kwaliteitsverschil. Verschillen die aan de buitenkant niet altijd direct zichtbaar zijn. Het grote verschil zit dan ook aan de binnenkant, bij het zogenaamde monoliet.

In de aftermarket kun je roetfilters grofweg in twee groepen verdelen:

Nieuwe roetfilters in twee kwaliteiten:

  • Premium roetfilter met monoliet van silicium carbide.
  • Standaard roetfilter met monoliet van cordieriet.

Schoongemaakte roetfilters. Deze worden ook wel ‘cleaned’ roetfilters genoemd.

Hoe schoon is ‘clean’?

De ‘cleaned’ of schoongemaakte roetfilters zijn roetfilters die al een werkend leven achter de rug hebben. Bij een goede regeneratie wordt het roet bijna volledig verbrand, maar daarna is het roetfilter zeker niet helemaal leeg. Bij elke regeneratie blijft er namelijk as achter. Hierdoor is na een bepaald aantal kilometers sprake van as-ophoping in het roetfilter. Het is echter niet mogelijk om alle asresten en vastgebakken roetdeeltjes te verwijderen door middel van schoonmaken. Een schoongemaakt roetfilter dat opnieuw gemonteerd wordt, heeft dan ook een beduidend kortere levensduur dan een nieuw roetfilter doordat de maximale as-opslag sneller wordt bereikt.

Dat is niet wat de klant wilt, toch?

Romax Original kiest daarom heel bewust voor het leveren van alleen nieuwe roetfilters. Maar wel met een keuzemogelijkheid. Om aan de groeiende behoefte te voldoen en zowel monteur als klant de maximale keuzevrijheid te geven, biedt ROMAX twee kwaliteiten aan: premium en standaard.

Premium kwaliteit

Het premium roetfilter van Romax is inwendig identiek aan het roetfilter wat door de autofabrikant is gemonteerd. De kern van dit type roetfilter, het monoliet, is gemaakt van silicium carbide.

Het grote voordeel van dit materiaal is de hoge temperatuurbestendigheid, Als het regeneratieproces bijvoorbeeld onverwacht wordt afgebroken, is er in het roetfilter nog sprake van een zeer hoge temperatuur. Deze kan oplopen tot wel 1.000⁰C. Met een monoliet van silicium carbide is dat geen enkel probleem. Het smeltpunt van dit materiaal ligt namelijk bij 2.000⁰C. Bovendien is een monoliet van silicium carbide in staat om tweemaal zoveel as op te slaan als een monoliet van cordieriet. Deze punten samen zorgen voor een langere levensduur van dit type roetfilter.

Standaard, een prima keuze

Ook het verschil tussen een standaard roetfilter en een premium roetfilter zit in het monoliet. Bij een standaard roetfilter is dit opgebouwd uit cordieriet. Ook dit materiaal heeft de eigenschap dat het roetdeeltjes tegenhoudt, waarna deze kunnen worden verbrand. De temperatuurbestendigheid van cordieriet is echter aanzienlijk lager dan die van het silicium carbide monoliet in het premium roetfilter. In het voorbeeld van een vroegtijdig afgebroken regeneratie loopt de temperatuur hoog op. Die temperatuur kan oplopen tot boven het smeltpunt van cordieriet. Het resultaat hiervan kan zijn dat het roetfilter niet meer optimaal werkt. De opslagcapaciteit van cordieriet is ook lager in vergelijking tot silicium carbide. Hierdoor is het cordieriet-monoliet in verhouding sneller vol. Kortom, een standaard roetfilter is prima maar is wel kwetbaarder en heeft een kortere levensduur dan een premium roetfilter.

Vastzittende boutjes

Ben je net lekker aan het sleutelen, zit er een bout of een moer zó vast, dat je denkt ‘dit krijg ik nooit los zonder grof geschut’. Dat grove geschut is niet nodig! De Mini-ductor stookt elke boutkop of moer in enkele seconden heet genoeg om deze zonder problemen los te krijgen. Gereedschap voor in de werkplaats, zoals de Mini-ductor koop je natuurlijk bij Toolspecial

Welke kwaliteit kies je?

Binnen Romax Original leveren wij zowel de standaard en de premium roetfilters. Zo kun je met de klant de verschillen bespreken en een bewuste keuze maken. De keuze in materiaal, maar ook tussen een kwalitatief hoogwaardig of een scherp geprijsd roetfilter.

Het grote voordeel van het standaard roetfilter is de verkoopprijs. Het cordieriet-monoliet kent een veel lagere kostprijs dan het silicium carbide monoliet. Hierdoor kan het standaard roetfilter voor een lagere prijs aangeboden worden.

Aan de andere kant biedt het premium roetfilter belangrijke pluspunten. Zoals bijvoorbeeld een langere levensduur en minder storingsgevoeligheid.

De keus is aan de klant. Houdt altijd rekening te worden gehouden met de manier waarop de auto gebruikt wordt. Dit moet aansluiten bij de eigenschappen van het gekozen roetfilter.

Het juiste roetfilter voor de auto bij jou op de brug vind je hier of vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?