Koppakkingmarkeringen: kent u ze?

Bij het monteren van een koppakking zien monteurs vaak details over het hoofd. Verkeerde montage kan onnodige schade veroorzaken. Daarom zet Elring markeringen op zowel metalen pakkingen als pakkingen van andere materialen.

Wat gebeurt er bij verkeerde installatie?

Bijvoorbeeld: de motor start en loopt, maar met een ander geluidsniveau. Verkeerde installatie heeft de drukoliedoorgang van het motorblok naar de cilinderkop grotendeels geblokkeerd voor de motorolie. De nokkenas en kleppen worden hierdoor onvoldoende gesmeerd met motorschade tot gevolg.

Zelfs een visuele inspectie van de olie- en koelvloeistofleidingen leidt soms tot misverstanden. Voor de productie van de pakkingen zijn soms bijvoorbeeld gaten in de metalen lagen nodig om de afzonderlijke lagen tijdens de eindassemblage stevig te plaatsen. Niet elk gat in het cilinderblok is dus bedoeld voor de transport van olie of koelvloeistof, het is ook voor het productieproces aanwezig.

Verschillende fabrikanten, verschillende aanduiding

Voor zekerheid bij het plaatsen van de pakking gebruiken fabrikanten uit verschillende landen andere aanduidingen, zoals:

  • Duitse fabrikanten: TOP of OBEN
  • Franse fabrikanten: HAUT
  • Italiaanse fabrikanten: ALTO of TOP
  • Amerikaanse fabrikanten: FRONT (bij de populaire big block motoren in V-vorm)

Veel informatie op pakkingen

Vooral op metalen pakkingen is veel informatie te vinden, zoals hieronder:

  • TOP en pijl (geeft de richting naar het vliegwiel aan en is bepalend voor montage)
  • Artikelnummer
  • Fabrikant
  • Datum en tijdstip van productie

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?