Niet kunnen wissen van foutcodes na reparatie blijkt een ‘weetje’

keyless

Citroën DS5 1.6 benzine 2012

De monteur die Automotive Techline belt, heeft een reparatie uitgevoerd op een Citroën DS5 uit 2012, maar hij slaagt er hierna niet in de foutcodes te wissen. De foutcode P 1336 duidde op misfire in verschillende cilinders en P1338 op een storing in de ontsteking van de tweede cilinder. De monteur heeft alle vier de bobines vervangen, waarmee de storing is verholpen. Nu wil hij nog af van de foutcodes en het brandende motorstoringslampje.

Keyless entry?

De helpdeskmedewerker herkent het probleem van andere cases met auto’s uit de PSA Groep en vraagt de monteur of de DS5 is uitgevoerd met keyless entry. Het blijkt een weetje dat monteurs nog weleens over het hoofd zien. Bij een auto uit de PSA Groep met keyless entry kun je namelijk alleen fouten wissen of andere zaken aanpassen of inleren, als de transponder van de afstandsbediening door de auto wordt gelezen. Het maakt hierbij geen verschil of de auto wel of niet spanningsvrij is geweest. Daarom krijgt de monteur het advies de sleutel van de afstandsbediening in de contactgleuf te steken. En inderdaad, nu kan hij de foutcodes wel wissen.

Zoek het contactpunt

Dit contactpunt voor de transponder in het interieur is ook bedoeld om de sleutel te herkennen wanneer de batterij ervan leeg is, zodat de bestuurder ook in dat geval met de auto kan blijven rijden. De uitvoering van dit transpondercontact en de locatie in het interieur van de auto verschillen per automerk en model. Vaak bevindt het contact zich op de stuurkolom, maar ook op het dashboard, bij de asbak of in de middenarmsteun komt voor.

Wifi- of sleutelsymbool

Meestal is de plek waar je de sleutel tegenaan moet houden te herkennen aan een sleutel- of wifi-symbool. Bij sommige merken moet je de sleutel tegen de start-stopknop houden. Kom je er niet uit, staat de locatie altijd vermeld in het instructieboekje van de auto. Nog een tip: de monteur gebruikte een universele diagnosetester om de foutcodes uit te lezen. Had hij de originele van PSA gebruikt, dan had hij geweten wat hij moest doen.

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?