Magnetisch geregelde schokdemping: voor- en nadelen

De meeste elektronisch geregelde dempingssystemen lijken erg op elkaar en bestaan over het algemeen uit schokdempers met continue variabele demping, een regeleenheid (ECU) en een set sensoren. Ze functioneren ook ongeveer hetzelfde. Magnetisch geregelde schokdemping werkt echter totaal anders. Wat zijn de verschillen en de voor- en nadelen?

Werking elektrisch dempingssysteem

Elektronisch geregelde dempingssystemen bevatten vaak conventionele hydraulische mono-tube of twin-tube dempers. De schokdemper is dan gevuld met hydraulische olie en heeft demperkleppen. De kleppen passen de oliestroom aan of leiden deze om. Hierdoor verschilt de dempingskracht.

Werking magnetisch dempingsysteem

Magnetische schokdempers lijken op elektrische dempers, maar bestaan uit veel minder componenten: een elektromagneet en een speciale magnetorheological vloeistof (MR-vloeistof). Deze vloeistof bestaat uit een basisolie en microscopische kleine ijzerdeeltjes en verandert hierdoor bij blootstelling aan een magnetisch veld in een geleiachtige substantie.

Dit simpele systeem zonder bewegende componenten zorgt bij verschillende rijomstandigheden voor een snelle aanpassing van de dempingskracht. Het systeem werkt als volgt:

  1. Bij het op- en neergaan van de schokdemper stroomt de vloeistof door de kanalen van de elektromagneet.
  2. Is de magneet niet geactiveerd, dan stroomt de vloeistof makkelijk door de magneet.
  3. Is de magneet wel geactiveerd, dan verdikt de vloeistof en stroomt de vloeistof moeilijker door de magneet. Hierdoor neemt de dempingskracht toe.

Hoe meer stroming door de magneet, hoe dikker de vloeistof en hoe groter de weerstand.

Voordelen van magnetische demping

  • Het variëren van de stroom zorgt voor een efficiënte regeling en precies ingestelde dempingskracht.
  • Het ontbreken van bewegende componenten zorgt voor een consistente en accurate dempingskracht, geen complexe interne delen, geen slijtage van bewegende delen en laag dempergeluid.
  • De magnetisatie zorgt met de snelheid van elektrische signalen voor een snelle aanpassing van de demping.

Magnetische systemen vangen vooral grote oneffenheden in de weg uitzonderlijk goed op. Dit in tegenstelling tot conventionele systemen waarbij alle componenten eerst in beweging moeten komen en het systeem afhankelijk is van de snelheid waarmee de vloeistof door de kleppen stroomt. Hierbij treedt altijd vertraging op.

Nadelen van magnetische demping

Magnetische demping heeft ook nadelen. Gelukkig hebben productverbeteringen de meeste hiervan al tot een minimum teruggedrongen. Nadelen kunnen zijn:

  • De speciale vloeistof is door de complexe samenstelling erg duur.
  • De aanwezige ijzerdeeltjes in de vloeistof hebben een schurende werking en vereisen daarom een kostbare oppervlaktecoating van de interne delen.
  • De schurende werking van de vloeistof heeft soms een negatief effect op de rijbeleving.
  • Complexere afdichtingsringen zijn vereist in vergelijking met een traditionele demper.
  • Is stugger op een relatief gladde ondergrond door de iets hogere interne wrijving (met name bij de eerste generatie MR-dempers, versterkt door de aanwezigheid van (ongewenste) restmagnetisme in de vloeistof).
  • De schurende werking geeft op de langere termijn kans op lekkage. Ontsnapt er basisolie, dan wordt de achtergebleven basisolie steeds dikker waardoor de stugheid toeneemt.

Ander nieuws?