Mammoet Rallysport: ‘We zullen hier alleen maar sterker van worden.’

Na een uitstekende start voor Mammoet Rallysport deze 40e editie van de zwaarste rally ter wereld, is nu het nu over en uit voor het team. Helaas betekent dat inpakken en naar huis.

De eerste etappe begon in Lima en was ‘een prachtige proef’ aldus Martin van den Brink. ‘We reden in een heerlijke flow door de duinen’ een tweede plaats in die etappe bevestigt die woorden. Janus van Kasteren maakte naar eigen zeggen een klein foutje op een duin en verloor daardoor wat tijd, hij eindigde als 19e in de openingsetappe.

In de loodzware etappe die zondag verreden werd hield het team zich uitstekend staande. De truck van Martin moest uitgegraven worden nadat deze op zijn buik vast lag in een duinpan, met hulp van de luchtkussens kon het team in een strak tempo richting finish en eindigde op de achtste plaats en zesde algemeen. Ook Janus en zijn manschappen moesten één keer het plan wijzigen, bij een hele hoge duin lag een Kamaz op de bult en in het dal stonden er diverse trucks stil. ‘We hebben een rondje gereden en het goede spoor naar de duintop gevonden’ Janus en zijn team eindigde op de dertiende en daarmee als dertiende algemeen.

Tegenslag

‘Het was vandaag weer een slagveld’ er werd veel tijd verspeeld, ook door de naaste concurrenten. Martin en zijn team hebben ook tijd ingeleverd, ze reden aan de verkeerde kant van een duin en moesten terug om het waypoint te halen. Daarnaast kregen ze twee keer een lekke band, de laatste 12 kilometer voor de finish. ‘Ja dat is heel jammer. Maar dat kan nu eenmaal gebeuren op die paden die bezaaid liggen met stenen’.  Met een prima achtste plaats werd de zesde positie in het algemeen klassement geconsolideerd. Backup Janus liet twintig minuten liggen maar niet zonder goede reden. ‘We konden het niet laten en hebben de truck van Ton van Genugten overeind getrokken. De Iveco lag op zijn kant en we hebben hem rechtgezet’ verder hebben ze een prima prestatie neergezet, het team kwam als dertiende binnen en stond zelfs elfde algemeen. Behulpzaam én snel dus.

Op slechts 6 kilometer van de finish strandde de truck van Martin en zijn team na een prima gevoel in de vierde etappe. ‘We reden de hele etappe zeer behoudend. Toch ging het voortreffelijk. We hadden een derde plaats in handen. Ik kon echt veel harder dan we reden. Het doel was echter om de finish te halen. We zagen dat veel teams in de problemen zaten en kozen daarom voor zekerheid. Halverwege bleek dat we twee kapotte stabilisatorstangen hadden. Daardoor ging later de aandrijfas los en sloeg een gat in de carterpan’. Alle hoop werd dus gevestigd op Janus en zijn mannen die de vierde etappe afrondde als negentiende en zestiende algemeen.

Op zijn kant

‘Het was mijn fout. We reden met te weinig snelheid de duin op. Als je te zacht gaat heb je de kans om te kiepen. Dat gebeurde. De truck viel om. Het was duidelijk een foutje van de rijder. Heel jammer, maar het hoort er blijkbaar bij’, aldus Janus. Het backup team vertrok op tijd uit het bivak na een zware en korte nacht, slechts vier uur hadden ze om zich te prepareren voor de volgende missie. De equipe werd eenentwintigste en zestiende algemeen.

De Dakar organisatie was ook nog niet helemaal wakker aangezien de truck van Martin van den Brink ‘gewoon’ aan de start van de zesde etappe mocht verschijnen. Tot het laatste deel van de etappe. Het kwartje was gevallen en de tijden van Martin werden net zo hard geschrapt als dat ze genoteerd werden. Janus bleef in zijn rol als snelle assistent en maakte geen aanstalten zijn kopman te passeren. ‘We bleven mooi achter Martin en dat leverde een prima negende positie op’. Algemeen stonden Janus en zijn mannen op een mooie vijftiende plaats.

Techniek speelt beslissende rol

Met de uiteindelijke twaalfde positie in het eerste deel van de marathon etappe had Janus volop vrede. ‘We hebben moeten stoppen omdat de oliedruk wegviel. We waren even bang dat de olie uit het blok was gelopen. Dat viel gelukkig mee. De oliedruksensor is kapot. Dat is lastig, maar geen groot probleem. Verder hebben we op die snelle rallypaden voorzichtig gedaan. Vooral ook om de remmen te sparen. Die werden namelijk iets te heet.’’

Het team van Mammoet Rallysport heeft in het tweede deel van de marathon etappe zijn tanden laten zien. Janus, Wouter en Richard beten flink van zich. Na een uiterst constante special eindigde kreeg de equipe niet wat het verdiende. Technische tegenslag voorkwam in de achtste etappe een klassering rond de zesde plaats. ‘Er waren problemen met de automatische versnellingsbak,’ zo liet teamcaptain Martin van den Brink na afloop van de proef weten. ‘Ze hebben ruim twee uur verloren door een probleem met het schakelen. We zullen het probleem in het bivak van Salta oplossen.’ Het team werd eenentwintigste en zestiende algemeen.

Race tegen de klok

Janus van Kasteren opende de tiende special uiterst sterk. Bij het eerste meetpunt noteerde de Dakar-debutant een uitstekende negende tussentijd. Een passend vervolg werd vervolgens in de kiem gesmoord door een kapotte versnellingsbak. De mannen van Mammoet Rallysport kregen vervolgens een ‘sleep’ van de Franse Renault rijder Michel Boucou. De brigade van Boucou heeft, dit jaar en in het verleden, al talloze keren als reddende engel opgetreden in de Dakar Rally. Ze worden niet voor niets ‘de wegenwacht van de woestijn’ genoemd.

‘Op een gegeven moment ging dat niet meer. Het was erg lastig om op het parcours te rijden. Laat staan om iemand te slepen.’ Vanuit het bivak in Belén gingen uiteindelijk Ed Wigman en de Firemen equipe van Richard de Groot in de DAF op zoek naar het trio van Mammoet Rallysport.  ‘Het lukte om ze uit de proef naar het bivak te slepen. Maar toen was het al rond 8.00 uur in de ochtend’ aldus teamcaptain Martin van den Brink.

‘We hebben vervolgens razendsnel de bak gewisseld. De serviceploeg van Mammoet Rallysport heeft echt serieus werk geleverd. We hoopten dat Janus, al was het later dan zijn geplande starttijd, alsnog aan de elfde etappe mocht beginnen.’ De organisatie besloot echter anders en gaf geen toestemming om te starten.

Over en uit

En zo viel definitief het doek voor Mammoet Rallysport in de 40e Dakar rally. Nadat Martin, Wouter en Daniel na de zesde etappe de strijd moesten staken was het na elf etappes over en sluiten voor Janus, Wouter en Richard. ‘Iedereen heeft er alles aan gedaan. Een groot compliment voor alle monteurs. Ze hebben in recordtijd een bak vervangen. Maar helaas kwamen we in tijdnood. Het is niet anders.’

De formatie van Mammoet Rallysport zet gezamenlijk koers naar de finish in Cordoba.

De geplaagde mannen van Mammoet Rallysport hebben de komende dagen de tijd om de teleurstelling te verwerken. ‘We moeten de kop omhoog houden. We zijn getroffen door veel technische tegenslag. Als team hebben we uitstekend gefunctioneerd,’ aldus Martin van den Brink. ‘We zullen hier alleen maar sterker van worden.’

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?