Max pakt eerste pole in Hongarije, Hamilton wint met gewaagde bandenstrategie

Hongarije

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar op de Hungaroring was het zover: Max Verstappen pakte zijn allereerste poleposition in de Formule 1. En niet zomaar een. Tot op de streep in Q3 moest hij er diep voor gaan. Het verschil met Valtteri Bottas was slechts 18 duizendsten, Lewis Hamilton liet hij bijna 2 tienden achter zich. Het verschil met beide Ferrari’s was bijna een halve seconde, terwijl Max bijna 9 tienden sneller was dan zijn teamgenoot Gasly op P6. Startrij 4 en 5 werden bezet door Norris voor Sainz en Grosjean voor Raikkonen.

Hamilton getergd

Voor zondag gold maar één vraag: zou Max zijn pole kunnen verzilveren met – na Duitsland – een tweede GP-zege op rij? Een terechte vraag, want de laatste Grand Prix’ was Verstappen niet bepaald vliegend uit de startblokken vertrokken en op de Hungaroring is het lastig inhalen. Bovendien leek regerend wereldkampioen Hamilton, die pal achter hem startte, getergd. In Duitsland was hij puntloos gebleven en zijn ex-teamgenoot bij Mercedes, Nico Rosberg, had in een vlog verkondigd dat Verstappen met gelijk materiaal voor Hamilton zou hebben gestaan in het kampioenschap. De toon voor een verbeten strijd was gezet.

Bottas in het nauw

Dat bleek al direct na de start. Verstappen kwam perfect van zijn plaats en stak schuin over om voor het eerste rempunt de binnenkant van de baan te verdedigen. Dit pakte goed uit. Bottas kwam in het nauw en moest liften, terwijl Max onbedreigd bocht 1 kon insturen. Achter hem hadden beide Mercedessen het flink met elkaar aan de stok. Hamilton wilde voorkomen dat Verstappen een gat zou slaan en pakte Bottas buitenom. De Mercedessen raakten elkaar zelfs licht en kort daarna volgde nog een touché met de Ferrari van Leclerc, waardoor Bottas zijn voorvleugel beschadigde. Ook Vettel stak hem voorbij en zo lag Bottas binnen één ronde op P5

Jacht op Verstappen

Voorin was de jacht van Hamilton op Verstappen geopend. Toch bleef het onderlinge verschil even constant als een Zwitsers uurwerk. Het gat bleef voortdurend iets boven de 2 seconden, met per ronde een verloop van slechts een of twee tienden. Hierdoor bleef Hamilton ruim buiten DRS-bereik. Samen liepen ze weg van de Ferrari’s van Leclerc en Vettel, terwijl Bottas de pits opzocht voor een nieuwe neus.

Felle duels

Achter de koplopers was er volop strijd en het publiek genoot van felle duels. Op de Hungaroring moet je van goeden huize komen om in te halen, maar Toro Rosso-coureurs Kvyat en Albon reden bochten achter elkaar wiel en wiel, maar lieten elkaar ‘leven’. Ook Daniel Ricciardo in de Renault, die zijn kwalificatie had verprutst en vanaf P18 moest starten, deed er alles aan om naar voren te komen. Dat ging Bottas met zijn snelle Mercedes gemakkelijker af. Door zijn ongeplande pitstop lag hij in de tiende ronde laatste, maar hij zou uiteindelijk nog als achtste weten te finishen. Anderen die zich positief in de kijker reden, waren Sainz, Norris en Raikkonen. Maar ook Russel in de Williams, die zaterdag op slechts een tiende buiten Q2 viel.

‘Can’t go any faster!’

Terug naar de strijd voorin. In ronde 23 klaagde Max over het gebrek aan grip van zijn gele Medium-banden, dezelfde waarop Hamilton was gestart. Daarom kwam hij de 26e ronde binnen voor de witte harde band waardoor Hamilton de kop overnam. Die slaagde er echter niet in zijn voorsprong van ruim 18 seconden op Max te vergroten, zodat een bandenwissel hem weer achter Verstappen zou brengen. Sterker nog, Max reed in ronde 28 de snelste ronde. Aansporingen via de boordardio beantwoordde Hamilton met een geïrriteerd: ‘I can’t go any faster, man!’

Nieuwe Mediums

Na zijn bandenwissel in ronde 32 lag Hamilton ruim 5 seconden achter Verstappen, maar binnen drie ronden zat hij al binnen DRS-bereik. De Brit was vol aan het trappen met zijn Mercedes om Verstappen aan te vallen. Door een agressieve actie buitenom, in de 39e ronde, belandde hij zelfs even naast de baan. Door al dit gejaag steeg de temperatuur van zijn banden, motor en remmen en moest Hamilton de teugels laten vieren. Totdat Mercedes hem in ronde 49 binnenhaalde voor een gewaagd plan: een set nieuwe Medium-banden. Hamilton mopperde aanvankelijk nog over die keuze, maar ronde na ronde verkleinde hij het gat tot Verstappen op kop.

Vier ronden te lang

‘My tyres are dead’, klaagde Max en dit werd pijnlijk zichtbaar toen Hamilton Verstappen in ronde 67 moeiteloos buitenom passeerde, na de remzone na start/finish. De race had voor Max vier ronden te lang geduurd. Op een verse set Soft-banden reed hij nog wel de snelste raceronde. Al met al toch een geslaagd weekend voor Max en Red Bull-Honda, want de snelheid is er en de achterstand op Bottas slonk tot zeven punten. Genoeg reden om uit te kijken naar het vervolg na de zomerstop, van 30 augustus tot en met 1 september op Spa-Francorchamps in België.

Bekijk hier de volledige uitslag en hier de stand van rijders en teams.

Hungaroring uitdagend voor de remmen en de coureurs

Het toevoegen van de Hungaroring aan de Formule 1-kalender was destijds een idee van Bernie Ecclestone. Hij was het die Oost-Europa wilde laten kennismaken met de Formule 1. Het circuit werd in gebruik genomen op 24 maart 1986 en vijf maanden later werd er de eerste Grand Prix Formule 1 gereden.

Bochtig

Het huidige circuit verschilt van het oorspronkelijke omdat er door de tijd een chicane verdween en de ligging van bocht 12 werd aangepast. Sebastian Vettel was tot afgelopen weekend met Ferrari houder van het ronderecord, met een gemiddelde snelheid van 207 km/u. Een laag gemiddelde vergeleken met dat op andere circuits, wat duidt op de vele bochten en de grote downforce waarmee wordt gereden. De belangrijkste uitzondering hierop is bocht 1, die wordt voorafgegaan door een recht stuk van 790 meter. De Brembo-technici classificeren de Hungaroring als gemiddeld zwaar voor de remmen. Op een schaal van 1 tot 5 scoort het een 3 wat betreft de moeilijkheidsgraad.

Remkrachten tijdens de Grand Prix

Net als op het circuit van Bakoe, remmen de coureurs in Hongarije elke ronde elf maal. Het circuit in Azerbeidzjan is echter 1,6 km langer. Op de Hungaroring zijn maar drie remzones waar de coureurs tot 2 seconden lang remmen. Deze bevinden zich alle drie op het deel van het circuit dat je vanaf de hoofdtribune kunt zien. Elke ronde remmen de coureurs 17,5 seconden, wat neerkomt op 23% van de hele raceduur. Alleen tijdens de Grand Prix’ van Monaco (27%) en Singapore (25%) is dit percentage hoger. De gemiddelde vertragingskracht per ronde is 3,1G, hetzelfde als op Circuit Paul Ricard in Le Castellet. Door de aanwezigheid van zoveel bochten wordt er veel remenergie gegeneerd: 239 kWh, bijna tweemaal zoveel als op Suzuka in Japan. Van start tot finish oefenen de coureurs een kracht uit op het rempedaal van 55,5 ton. Dit behoort tot hoogste totalen van de GP-kalender 2019. Het betekent een flinke inspanning voor de coureurs, zeker in combinatie met de hoge temperaturen in deze tijd van het jaar.     ​

Meest veeleisende remzones 

Van de elf remzones op de Hungaroring gelden er drie als zwaar voor de remmen, een als gemiddeld en de overige zeven als licht. Het zwaarst voor het remsysteem is de eerste bocht na start/finish. Hier remmen de auto’s af van 335 km/u tot 107 km/u binnen slechts 134 meter. De coureurs trappen hierbij gedurende 2,57 seconden met een kracht van 179 kg op het rempedaal en ondergaan een vertragingskracht van 5,4G. Ook de remzone voor bocht 12 is uitdagend. Hier remmen de auto’s af van 294 km/u tot 123 km/u binnen slechts 1,97 seconden en 102 meter. Ook hier komen flinke krachten aan te pas: 4,5G vertraging en 115 kg op het rempedaal. De remmen spelen ook een belangrijke rol bij het terugschakelen voor bocht 8, 9 en 11, waarbij de coureurs met 40 à 45 km/u afremmen. Bij alle drie deze bochten is de remafstand slechts 46 tot 55 meter en ook het rempedaal wordt maar licht ingetrapt, met een kracht van 15 tot 20 kg.

hongarije

Brembo-erelijst

Tot afgelopen weekend werd de Grand Prix van Hongarije 16 maal gewonnen door een auto met Brembo-remmen. Twee van deze zeges worden gerekend tot de grootste comebacks op de Hungaroring. Nigel Mansell zegevierde in 1989, nadat hij vanaf de 12e startplaats was vertrokken. Jenson Button pakte in 2006 de overwinning, na een 14e startplaats op de grid. Met Brembo-remmen is niets onmogelijk zo blijkt, zelfs op de bochtige Hungaroring.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?