Meer veiligheid en werkplaatsomzet: vervang hoofdveren altijd per paar

De komende maanden staan in het teken van ‘de Veiligheidsdriehoek’: sturen, stoppen en stabiliteit. Controleer de stuurinrichting, ophanging en remmen wanneer de wielen van het voertuig af zijn voor bijvoorbeeld een bandenwissel. Je stuurt jouw klant met een veilig gevoel de weg op en genereert ook nog eens extra omzet! 

Veiligheidsdriehoek hoofdveren

Tijdens en kort na de wintermaanden is er een verhoogde kans op het breken van de hoofdveren. Voorkom onnodige ongelukken en vervang hoofdveren altijd per paar!

In de periode nadat er flink met zout is gestrooid en lage temperaturen aan de orde van de dag waren, is extra aandacht voor de hoofdveren noodzakelijk. We worden nu namelijk geconfronteerd met twee tot driemaal zo veel gebroken veren als gedurende andere perioden van het jaar. De combinatie van vocht, vuil en strooizout zorgt voor een snellere slijtage van de hoofdveren. Deze combinatie samen met de lage temperaturen zorgt ervoor dat de hoofdveren een grotere kans hebben om te breken.

Visuele controle

Het is verstandig om de hoofdveren bij elke inspectiebeurt, vooral in deze periode van het jaar, preventief te controleren. Een gebroken veer heeft immers niet alleen invloed op het weggedrag en de remweg van een auto, een gebroken veer kan ook bijvoorbeeld een klapband veroorzaken, wat tot levensgevaarlijke situaties kan leiden. Een grondige visuele inspectie om defecten op te sporen, is daarom noodzakelijk. Gebruik bijvoorbeeld een spiegel om ook de onderste winding van de veer goed te kunnen controleren. Soms moet je de veerschotel tijdens de inspectie ook even schoonmaken om een eventuele breuk op te kunnen sporen.

Vervangen per paar

Als een hoofdveer vervangen moet worden, wordt er streng geadviseerd om deze per paar te vervangen, zelfs wanneer de andere kant nog niet gebroken is. Eigenlijk precies dezelfde aanpak zoals bij schokdempers. Zelfs wanneer de andere kant nog niet gebroken of versleten is. De tweede veer heeft waarschijnlijk dezelfde belastingen doorstaan als de gebroken veer en is op termijn ook aan vervanging toe. Beide veren vervangen dus.

Enkele voorbeelden van gebroken veren die men tegenkomt in de praktijk:

hoofdveren gebroken 1
hoofdveren gebroken 2
hoofdveren gebroken 3
hoofdveren gebroken 4

Weggedrag

Andere belangrijke redenen om de twee veren tegelijk te vervangen, is dat het monteren van slechts één nieuwe veer invloed heeft op het weggedrag van de auto. Een nieuwe veer heeft een andere veerkarakteristiek dan een veer die reeds gemonteerd is. De nieuwe veer is veel stugger, terwijl de veerweg van de oude door materiaalmoeheid geheel anders is. Hierdoor is het goed mogelijk dat de auto niet meer volledig recht staat. Bovendien heeft het gevolgen voor het voertuiggedrag: de auto heeft moeite met rechtuit rijden; bij heftig remmen trekt de auto scheef; en de auto wordt gevoeliger voor onder- en/of overstuur. Genoeg redenen om hoofdveren altijd per paar te vervangen.

Veren onder de loep

Hoofdverenfabrikant Suplex onderwerpt zijn veren regelmatig aan zware tests. Zo worden bij een levensduurtest gelijke veren in een testopstelling besproeid met een zoutoplossing om het corrosieproces op gang te brengen. Vervolgens worden de veren gelijk belast door meer dan 350.000 maal in- en uit te veren. Uit de resultaten van het Suplex-onderzoek blijkt dat de levensduur van gelijke hoofdveren ongeveer 11 procent van elkaar verschilt.

De juiste hoofdveren voor de auto bij jou op de brug bestel je hier of vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?