Meest voorkomende beschadiging bij condensors


De condensor is geplaatst aan de voorzijde van de auto samen met een aantal andere warmte wisselaars in het motorcompartiment. De condenser is van cruciaal belang in het AC systeem. Het zorgt ervoor dat het koudemiddel verandert van gas-vormig naar vloeistof. Dit gebeurt door middel van het condensatie proces waarbij de warmte wordt onttrokken uit het koudemiddel en vermengt met de buitenlucht. 


Mechanische beschadiging van de condensor worden vaak niet gezien als de oorzaak van een slechte werking van het AC systeem of zelfs compressor falen.

In veel gevallen is lekkage op de aansluitingen of perforatie van het koelend oppervlak de oorzaak. Zelfs kleine vervormingen van de lamellen of koelbuisjes van de condensor kunnen leiden tot een niet goed werkend systeem. Slechts één beschadigde of vervormde koelbuis zorgt voor een verminderde doorstroming van het koudemiddel waardoor het systeem minder zal functioneren.

De beperkte doorstroming zal leiden tot een hogere druk in het systeem. Dit zal de werking en levensduur van de compressor zeer zeker negatief beïnvloeden. De compressor kan hierdoor zelfs uitvallen.

Meest voorkomende beschadiging

Slechte verpakking – Vaak wordt de condensor beschadigd door een te strakke (binnen) verpakking in de doos. De plastic bandjes zijn te strak aangetrokken waardoor de boven en onderkant van de condensor kunnen worden vervormd. Indien bij een condensor met zeer fijne koelbuisjes (diameter) de buitenste 2 worden beschadigd is dit wel degelijk van invloed op de werking/doorstroming van de condensor. Ook zijn de meeste moderne condensors voorzien van zgn. micro tube design waarbij deze aan de binnenzijde zijn voorzien van scheidingswanden waardoor deze zeer gevoelig zijn voor beschadiging.

Transport en/of handling schade – De constructie van de condensor is gemaakt van zeer dun aluminium waardoor deze zeer fragiel is. Dit vraagt om een voorzichtige behandeling. Onvoorzichtige behandeling van de verpakte condensor (niet gooien) of tijdens de montage kunnen al snel tot kleine beschadigingen leiden. Zelfs kleine deukjes in het oppervlak of lichte verbuigingen kunnen de doorstroming van de condensor al beinvloeden. Andere aandachtspunten zijn de montagepunten en de condensor aansluitingen.

Beschadigde lamellen – De dunne condensor lamellen tussen de koelbuisjes kunnen gemakkelijk worden beschadigd door verbuiging, stoten of het met hoge druk reinigen van de condensor. Indien de lamellen worden beschadigd zal de werking van het condensatieproces afnemen. Hierdoor zal de temperatuur en druk in het systeem oplopen wat van invloed zal zijn op de werking van het gehele AC systeem.

Aanbevolen oplossing

Behandel de condensor altijd met zorg. Zowel tijdens transport als tijdens de montage.
Controleer of de condensor niet is beschadigd. 

Nissens condensors zijn stevig verpakt in een hersluitbare doos. Ook is de condensor aan de binnenzijde van de doos extra beschermd. Door de speciale U-profielen op de Nissens condensor is de kans op beschadiging door de aangetrokken bandjes minimaal. Hierdoor is een veilig transport/opslag van de fabriek tot de eindbestemming gegarandeerd.

Voorbeelden

Verbogen-bovenbuisje

Verbogen bovenbuisje door ondeskundig gebruik

Koelbuisjes-verbogen

Koelbuisjes verbogen door een te strakke verpakking

slechte-verpakking

Slechte verpakking biedt niet de juiste bescherming tijdens transport en opslag

nissens-verpakking

High-quality Nissens’ condenser verpakking met extra bescherming door U-profielen

 

One REACTIES OP “Meest voorkomende beschadiging bij condensors

  1. Geen producent of verdeler die kosten maakt nadat tie problemen had die meer hebben gekost.
    Het zijn met name de containers in de haven die weleens “vallen” maar een 20 cm of zo, ongekend de krachten op de inhoud van zo’n doos. Of inderdaad te strak aangespannen..
    Zeker de courante modellen, ook van Nissens, komen uit Azië.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *