Dit móet je weten over TPMS en de APK

TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System, in het Nederlands: bandendruk bewakingssysteem. TPMS bewaakt de bandenspanning voor de veiligheid van auto’s, zijn inzittenden en omgeving.

Sinds 1 november 2012 moeten alle nieuw ontwikkelde personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen met een nieuwe typegoedkeuring verplicht zijn uitgerust met TPMS. Vanaf 2014 moeten alle nieuwe auto’s met een TPMS systeem uitgerust zijn. Per mei 2018 is TPMS onderdeel van de nieuwe APK-eisen. Van nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2018 zijn geleverd, is een defect TPMS systeem een afkeurpunt. Bij auto’s die tot 31 december 2017 nieuw verkocht zijn, en waarvan het TPMS systeem defect is, krijgen van de APK keurmeester een reparatieadvies.

Lees volgende week in het artikel ‘TPMS in de praktijk’ tips en trucs over het TPMS systeem.

Rob Viset van TPMS-fabrikant Huf benadrukt dat er tijdens de APK geen enkel oranje lampje op het instrumentenpaneel mag branden. “TPMS is een belangrijk onderdeel van de auto, de veiligheid van je klant staat boven alles. Als er een waarschuwingslampje brandt, moet je het probleem oplossen en hem niet weer de weg op sturen.”

Directe en indirecte TPMS

TPMS sensoren van Huf heten in de automotive aftermarket Intellisens. Intellisens TPMS sensoren dekken meer dan 90 procent van het in Europa rondrijdende wagenpark. Als sales- en productmanager krijgt Viset veel informatie over TPMS systemen. Middels trainingen helpt Viset monteurs het systeem te begrijpen én te beheren.

Er zijn twee verschillende soorten TPMS: indirecte en directe systemen. Het indirecte systeem heeft geen sensor in de band en berekent de mogelijke bandenspanning onder andere op basis van gegevens van het ABS systeem en de de buitenomtrek van de band. Het indirecte systeem voldoet aan de typegoedkeuringseisen, maar is minder nauwkeurig dan een systeem met sensoren in de banden.

Direct TPMS systeem met sensor in de band

Indirecte TPMS heeft meer nadelen. Omdat het systeem de bandenomtrek gebruikt, moeten op alle vier de wielen precies dezelfde banden met dezelfde afrolomtrek en bij voorkeur hetzelfde profiel gemonteerd zijn. De banden op dezelfde as moeten ook tegelijkertijd en mogen niet afzonderlijk van elkaar vernieuwd worden. Daarnaast kunnen sneeuwkettingen storingen in het systeem veroorzaken.

Accuraat en betrouwbaar

Modelen van met name de Volkswagen Groep worden standaard met een indirect systeem geleverd en is het directe TPMS systeem een optie. Andere autofabrikanten gebruiken directe en indirecte systemen per model door elkaar heen. Voordelen van indirecte TPMS systemen zijn dat ze makkelijker te initialiseren en goedkoper zijn dan directe systemen met sensoren. Vanwege de onnauwkeurigheid, worden indirecte systemen momenteel geëvalueerd.

Terug naar de directe TPMS systemen. Deze hebben sensoren in de wielen die naast informatie over de bandenspanning tot wel 70 andere parameters zoals temperatuur, draaisnelheid (van belang voor autonoom rijdende auto’s) etc. doorgeven aan ontvangers in de auto. Directe TPMS systemen zijn veel accurater en betrouwbaarder dan de indirecte systemen en kunnen per band individueel meer meten. Al deze informatie kunnen autofabrikanten via het instrumentenpaneel of infotainment display op allerlei soorten manieren aan de bestuurder laten zien en de verkregen informatie speelt ook steeds meer een rol bij de in de auto aanwezige actieve veiligheidssystemen zoals daar zijn ABS, ESP, etc.

De metingen van directe TPMS systemen zijn veel accurater en daardoor veel veiliger dan hun indirecte tegenhangers. Daarnaast heb je bij een direct systeem bijvoorbeeld bij een set winterwielen een tweede set sensoren nodig. Daarbij neemt het inleren van sensoren meer tijd in beslag dan het initialiseren van een indirect TPMS systeem.

Zoals je ziet worden directe (met sensoren in de wielen) en indirecte TPMS systemen, zelfs per automerk, door elkaar gebruikt. Vanwege de onnauwkeurige meting en het grote aantal kansen op fouten, liggen indirecte TPMS systemen onder vuur. Omdat met directe TPMS systemen veel meer mogelijk is, gaan steeds meer autofabrikanten hier op over.

Wil je meer weten over directe TPMS systemen in de praktijk? Lees dan volgende week het artikel ‘TPMS in de praktijk’ tips en trucs.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?