Monroe voorloper in innovatie en kwaliteit

De (door)ontwikkeling van schokdempers en schokdemper-technieken is een erg belangrijk speerpunt voor Monroe. Door fors in te zetten op onderzoek en ontwikkeling, behouden zij wereldwijde voorsprong en bouwen deze verder uit. In het Monroe Engineering & Technology Centre (METC) in het Belgische Sint-Truiden werken 120 engineers aan de toekomst van de schokdemper.

Monroe

Het METC is het technologische paradepaardje van Monroe in Europa. Hier ontwikkelen hooggekwalificeerde technici de schokdempersystemen van de nabije toekomst. De eerste stappen in het ontwikkeltraject van nieuwe schokdempers en schokdempertechnieken worden (uiteraard) gezet met behulp van computersystemen. Met vooruitstrevende computermodellen kunnen de ingenieurs niet alleen schokdempersystemen ontwerpen, maar ook alvast digitaal ‘testen’.

Stap 2: testbanken

Na de ‘software’ komt de ‘hardware’. De engineers van het METC bouwen op basis van de computeranalyses een serie prototypes die uitgebreid wordt beproefd. Monroe laat daarbij niets aan het toeval over. De schokdempers worden met computergestuurde testkasten onderworpen aan krachten die overeenkomen met zware praktijksituaties. Ze worden getest bij extreem lage en hoge temperaturen en bijvoorbeeld ook langdurig blootgesteld aan een winterse ‘pekeldouche’. Hoe staat het met de levensduur van de schokdemper en al zijn onderdelen? Dat wordt getest op installaties die de schokdempers dag en nacht martelen met een testprogramma dat overeenkomt met tienduizenden ‘gewone’ autokilometers.

Stap 3: autotests

Het testen en optimaliseren van afzonderlijke schokdempers is maar een deel van het ontwikkelingstraject. Het gaat er immers om dat de schokdempers, samen met de andere onderdelen van het onderstel, een volmaakt geheel vormen met de rest van de auto. Hoe staat het bijvoorbeeld met de wegligging en het comfort van de auto? Tijdens rijtests, op speciale testbanen, geven ervaren testrijders hun oordeel en levert meetapparatuur de feiten. Een enkele autotest vindt plaats binnen de muren van het METC. Een voorbeeld is de geavanceerde geluidskamer, waar een complete auto een ‘testtraject’ aflegt. Elk wiel staat op een grote hydraulische cilinder, die met zijn bewegingen het wegdek natuurgetrouw nabootst. Microfoons, onder meer in het voertuiginterieur, leggen elk piepje en kraakje vast.

Stap 4: klaar voor productie, of…?

Als alle testen goed zijn verlopen, start het traject om de schokdemper in productie te nemen. Doorstaat de schokdemper één of meer testen niet glorieus? Dan wordt het ontwerp aangepast en het testtraject opnieuw uitgevoerd. Compromissen bestaan niet bij Monroe.

Innovatie sleutelwoord Monroe

De resultaten van deze focus op onderzoek en ontwikkeling zijn talrijk. Kijk bijvoorbeeld naar het Monroe CVSA2 semi-actieve schokdempersysteem. Elke schokdemper heeft twee elektro-hydraulische kleppen, voor het onafhankelijk van elkaar en supersnel regelen van de demping van de in- en uitgaande slag. De stuuruitslag, voertuigsnelheid, acceleratie en bewegingen van de carrosserie zijn parameters die worden gebruikt om continu de juiste schokdemperinstellingen te berekenen. Monroe gaat nog een stap verder met CVSA2 in combinatie met Kinetic, een systeem waarbij de schokdempers hydraulisch met elkaar zijn verbonden. Hierdoor kunnen de stabilisatorstangen achterwege blijven. Dit systeem brengt niet alleen de wegligging en voertuigstabiliteit naar een nog hoger niveau, maar zorgt ook voor een gewichtsreductie. CVSA2/Kinetic wordt toegepast door een toonaangevende Britse fabrikant van supercars. Dit systeem is niet alleen door het METC ontwikkeld, de productie vindt ook exclusief in Sint-Truiden plaats.

Van OE naar vervangingsmarkt

Nieuwe ontwikkelingen en technieken worden over het algemeen als eerste toegepast in schokdempers die Monroe aan autofabrikanten levert (‘Original Equipment’). Het leveringsprogramma Monroe schokdempers voor de vervangingsmarkt profiteert uiteraard van de kennis en ervaring die Monroe in het OE-segment opdoet. Een sterk voorbeeld is de OESpectrum, de nieuwe premium-lijn van Monroe. Nieuwsgierig geworden naar de wetenwaardigheden van de opvolger van de Monroe Reflex? Houd de Monroe artikelen in de gaten!

Weet jij alles over schokdempers? Doe de Monroe schokdemper kennistest en maak kans op één van de mooie Monroe prijzen!

Monroe schokdemper test artikel 1

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?