Multi-V-Riem controle: voorkomen is beter dan genezen

Multi-V-riem: een kritisch onderdeel

De Multi-V-riem, de spanrol en de meelooprol in de hulpaandrijving werken samen om systemen aan te drijven, zoals de stuurbekrachtiging, de dynamo, de airconditioning en soms het koelsysteem via de waterpomp. De riem is de kern van het systeem en dus een kritisch onderdeel. Omdat hij zoveel verschillende componenten aandrijft, kan het uitvallen van zelfs maar één hiervan direct tot onveilige situaties leiden. Draait de motor, dan is de riem continu in werking. De hoge temperaturen onder de motorkap plus de constante buiging eisen natuurlijk hun tol op termijn.

Wanneer Multi-V-riem vervangen?

Als richtlijn voor het vervangen, gelden in eerste instantie de fabrieksvoorschriften voor het specifieke voertuig óf bij ongeveer 100.000 kilometer óf tussen de zes en acht jaar. Toch is het advies wanneer een auto in de garage komt om altijd een visuele inspectie uit te voeren bij de Multi-V-riem en bijbehorende onderdelen. Soms is de slijtage of beschadiging namelijk duidelijk zichtbaar en is directe vervanging noodzakelijk.

Niet elke slijtage is zo duidelijk zichtbaar als hierboven. Net zoals bij autobanden slijt bij EPDM-riemen het rubbermateriaal geleidelijk en evenredig af. Ziet de riem er op het eerste gezicht nog goed uit, dan kan hij toch aan vervanging toe zijn. Om dit vast te stellen hebben we een handige tool beschikbaar: de Gates Multi-V-slijtage indicator.

Gates Multi-V-slijtage indicator

Vraag ernaar bij uw accountmanager, maximaal 1 per garage. Zolang de voorraad strekt.

De riem controleren in gemonteerde of gedemonteerde toestand:

Steek de slijtage indicator onder een recht gedeelte van de riem en plaats het “Belt profiel” in de groeven tussen de ribben van de riem. De tanden van de indicator moeten perfect in het profiel van de ribben van de riem grijpen, of slechts een smalle, maar evenwijdige ruimte overlaten tussen de ribben en de tanden van de indicator. Er mag geen zijdelingse beweging van de indicator mogelijk zijn zonder hem uit de groeven (A) te tillen. Als er zijdelingse beweging mogelijk is of de ribben zijn afgerond in plaats van recht, dan is er te veel rubber van de riem afgesleten en is er geen optimale krachtoverbrenging meer mogelijk en dient de riem vervangen te worden (B).

De poelie controleren in gemonteerde of gedemonteerde toestand

Steek het “Pulley profiel” van de slijtageindicator in de te controleren gegroefde poelie. De tanden van de indicator moeten perfect in de groef grijpen of slechts een smalle, maar evenwijdige ruimte overlaten tussen de groeven en de tanden van de indicator. Er mag geen zijdelingse beweging mogelijk zijn zonder de indicator uit de groeven (C) te tillen. Als er zijdelingse beweging mogelijk is of als de poelieribben zijn afgerond in plaats van recht, dan is er te veel metaal/kunststof afgesleten en dient de poelie vervangen te worden. Een nieuwe riem die op een versleten poelie draait, zal geen optimale grip hebben voor de krachtoverbrenging. Daardoor zal de levensduur van de riem sterk afnemen (D)

De resultaten van de Gates ABDS-slijtageindicator geven een benadering van het materiaalverlies op de riem, waarbij ook rekening moet worden gehouden met andere factoren zoals het aantal kilometers, de gebruiksomstandigheden en de toestand van andere onderdelen van de hulpaandrijving. U moet vertrouwen op uw ervaring als professioneel monteur bij het geven van reparatieadviezen. (Bron Gates)

In het kort:

  • Voer bij het openen van de motorkap altijd een visuele inspectie uit:
    Zo ontdekt u mogelijke problemen tijdig en voorkomt u schade aan de motor en uw reputatie. Gebruik hierbij ook de Gates Multi-V-slijtage indicator.
  • Vervang onmiddellijk elk onderdeel van de riemaandrijving met duidelijke tekenen van slijtage.
    Aangezien geribde riemen, spanrollen en meelooprollen een vergelijkbare levensduur hebben, adviseren we om alle componenten gelijktijdig te vervangen. Dit zorgt voor de beste langetermijnoplossing.
  • Is de riem van de auto ouder dan ongeveer acht jaar of heeft deze meer dan 100.000 kilometer afgelegd, vervang dan alle slijtagegevoelige onderdelen.
    Veroudering kan namelijk onopgemerkt blijven, maar wel grote invloed hebben op de goede werking van de motor.
  • De aanbevolen vervangingsinterval geldt als richtlijn, maar is niet exact.
    Het intensieve gebruik van comfortaccessoires (airco, stoelverwarming, et cetera.) kunnen de levensduur van componenten aanzienlijk verkorten. Een auto die vaak stopt, optrekt en stationair draait, ervaart hogere temperaturen en versnelde slijtage. Ook omgevingsfactoren, zoals extreme temperaturen, stoffige wegen en strooizout kunnen negatieve invloeden hebben. Bovendien mogen componenten niet in contact komen met olie, zuur, brandstof, enzovoort.

Komt een voertuig de garage binnen, dan adviseren wij altijd een inspectie te doen!

Meer informatie over slijtage in het Multi-V-systeem?

Op de site van GATES vindt u twee artikelen die dieper ingaan op de slijtage van de Multi-V-riem en de Spanrol.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?