Ombouw van lucht- naar spiraalvering: voor- en nadelen

De gunstige eigenschappen van het systeem die bijdragen aan de veiligheid, stabiliteit en rijcomfort zorgen voor een gestage groei in vraag naar voertuigen met luchtvering. Sommige autobezitters kiezen er juist voor om het luchtveringssysteem te verwijderen en om te bouwen naar de traditionele spiraalvering.

Voordelen van ombouwen naar spiraalvering

Luchtvering zorgt voor een soepele rit en automatische niveauregeling in beladen toestand. Tóch zijn er redenen waarom autobezitters liever hun luchtveringssysteem verwijderen. Bijvoorbeeld de kosten voor reparatie en onderhoud. Vooral bij een ouder voertuig die binnen korte tijd toch weg moet, speelt de economische waarde van de auto en de verwachte reparatiekosten van de luchtvering een sleutelrol om te kiezen voor installatie van een spiraalveerconversieset. Soms is de reparatie namelijk niet meer rendabel.

Een andere reden om voor een spiraalveerconversieset te kiezen, is wanneer men het voertuig wil gebruiken op een lange road trip, safari of soortgelijke expedities met extreme weersomstandigheden, zoals hitte of kou. Hierbij is bijna geen mogelijkheid om onderweg de luchtvering te repareren. Het ombouwen van lucht naar spiraal is dan een goed alternatief omdat de rubberen componenten vervangen worden door traditionele stalen spiraalveren.

Nadelen van ombouwen naar spiraalvering

Het grootste nadeel van het ombouwen van een voertuig van een lucht- naar spiraalsysteem is dat de gunstige eigenschappen van extra veiligheid, stabiliteit en comfort die het luchtveringssysteem biedt, verloren gaan. Bestuurders die grotere aanhangwagens trekken of vaak zware ladingen vervoeren, adviseren we het luchtveringssysteem te behouden. Zo behoudt het voertuig de voordelen van de automatische niveauregeling in beladen toestand. Spiraalveren bieden binnen bepaalde grenzen een uitstekende rit, maar als een omgebouwde auto zwaarbeladen is, zakken de veren door. De verminderde veerweg heeft invloed op het rijcomfort (stuggere rit, mogelijkheid tot volledig doorzakken), de balans van de auto en de reactie van het voertuig op stuurbewegingen. Daarnaast beïnvloedt het de uitlijning van de wielen en veroorzaakt dit onregelmatige slijtage van het loopvlak.

Arnott biedt handige spiraalveerconversiesets

Voor deze oudere voertuigen of voertuigen waarbij de kosten en baten niet meer tegen elkaar opwegen, biedt Arnott spiraalveerconversiesets aan. Deze zijn vakkundig ontworpen om de defecte luchtveringscomponenten van een voertuig te vervangen met traditionele stalen spiraalveren en bijpassende veerpoten en/of schokdempers. Alle spiraalveerconversiesets van Arnott zijn gemaakt in de VS en ontworpen en getest op de weg om een soepele rit en jaren probleemloos mee te kunnen rijden. De installatie van deze kits kan zonder speciale aanpassingen aan het voertuig te doen. Veel kits van Arnott bevatten een elektronische bypassmodule (EBM), ontworpen om waarschuwingslampjes op het dashboard en foutcodes te voorkomen.

Ander nieuws?