Onjuiste aannames leiden monteur af van oorzaak ESP-storing

ESP

Volkswagen Transporter 1.9 TDI 2004

Van een Volkswagen Transporter 1.9 TDI uit 2004 brandt het ESP-lampje. Voor een auto van deze leeftijd verwacht de monteur geen al te ingewikkelde oorzaak. Hij leest twee foutcodes uit: 0522 ‘CAN-bericht motorstuurapparaat’ en 0532 ‘aircosysteem drukvoeler’. Op basis hiervan doet hij twee aannames die hem tijdens het storingzoeken zullen opbreken. Als hij er na diverse metingen niet meer uitkomt, belt hij Automotive Techline voor ondersteuning.

Geen can-bussignaal

Omdat het ESP-lampje brandt, gaat de monteur ervan uit dat de aircodruksensor niet belangrijk is bij deze storing. Hij vermoedt dat hij de oorzaak in de motor-ECU moet zoeken, omdat het hem niet lukt om ergens een CAN-bussignaal te meten. Daarom gaat hij eerst met het CAN-bussysteem aan de slag en vraagt hij de helpdeskmedewerker op afstand mee te kijken. De monteur kan met de Bosch ESI de motor-ECU en ABS-unit prima uitlezen, maar hij stelt hierbij vast dat beide units niet met elkaar communiceren. Ook vertelt hij de helpdeskmedewerker dat hij geen signaal meet op pin 6 en pin 14 van de diagnosestekker.

Weerstandmeting

De helpdeskmedewerker vraagt daarom een schema op van het datanetwerk van de VW Transporter. In de tussentijd krijgt de monteur het advies om een weerstandmeting uit te voeren over de diagnosestekker. Bij een goed werkend systeem moet die weerstand 60 ohm zijn, bij een onderbreking is die 120 ohm en bij kortsluiting 0 ohm. Bij de meting mag er geen stroom op de modules staan, het is verstandig om de accupool los te nemen. De gemeten weerstand blijkt in orde.

ABS-snelheidssignaal

Op basis van het datanetwerkschema van de Transporter stelt de helpdeskmedewerker vast dat de diagnoselijn van deze VW is gekoppeld door een gateway, een ‘elektronisch doorgeefluik’ in het netwerk. Hierdoor is meteen verklaard waarom de monteur geen CAN-bus meet op pin 6 en 14 van de diagnosestekker. Omdat op de pins wel draden aanwezig zijn, krijgt de monteur het advies met de auto te gaan rijden en te checken of hij een snelheidssignaal meet op de motor-ECU. Immers, als de ABS-unit tijdens de rit de voertuigsnelheid berekent, is er sprake van CAN-buscommunicatie. Hetzelfde gaat op voor een werkende cruisecontrol of toerenteller. De test pakt goed uit: de rijsnelheid wordt uitgelezen dus moet de ABS-unit wel via de CAN-bus communiceren met de motor-ECU.

Geen oorzaak, maar gevolg

Met die wetenschap neemt de helpdeskmedewerker de monteur mee terug naar de oorsprong van de storing. Hij legt uit dat zodra zich ergens in het datanetwerk een storing voordoet, de motor-ECU automatisch veiligheidssystemen als ESP en ASR afschakelt. Om die reden krijgt de monteur het advies eerst de foutcode van het aircosysteem op te lossen. Want als de CAN-bus werkelijk kapot zou zijn, zou dit zichtbaar moeten worden met ‘een hele kerstboom aan foutmeldingen’. De monteur vervangt de aircodruksensor en zie: de storingen zijn verdwenen. Het brandende ESP-lampje duidde niet op de oorzaak van een storing, maar op het gevolg ervan, door ingrijpen van de motor-ECU.

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?