Op de limiet tijdens de GP van Oostenrijk

oostenrijk

De afgelopen weekend oranje-gekleurde Red Bull Ring in Oostenrijk behoort voor het remsysteem tot één van de meest veeleisende circuits van dit WK. Niet alleen vanwege de hoge snelheden, maar ook dankzij het geringe aantal bochten. Toch is is er maar één remsectie waar het uiterste wordt gevraagd van het remsysteem.

Het thuiscircuit van Max’ team heeft ongeveer dezelfde lengte als de circuits van Boedapest en Montreal (+/- 4,3 km). Toch worden er op het circuit in Oostenrijk snellere rondjes gedraaid. Dat is natuurlijk te danken aan de hoge snelheden die gereden kunnen worden, maar ook aan het geringe aantal bochten. Er zijn slechts drie bochten waar het rempedaal langer dan 1 seconde gebruikt moet worden. De bepaling van het juiste remmoment is wel een factor van belang op dit circuit: het hoogteverschil tussen het hoogste en laagste punt op de baan bedraagt 65 meter. De technici van Brembo kwalificeren de Red Bull Ring als één van de meest veeleisende circuits voor de remmen.

Racedata

Gedurende een raceronde toucheren Max en zijn collega’s het rempedaal 7 maal. Van start tot finish zijn de remmen zo’n 11 minuten actief. De coureurs remmen vooral hard in het eerste gedeelte van het circuit. Vanaf bocht 6, de Rauch-bocht, nauwelijks meer. Uit de racedata blijkt dat tot bocht 6 de remmen zo’n 6,5 seconden benut worden, daarna nog maar slechts 3 seconden. De maximale vertragingsdata geven dit beeld eveneens weer: in het eerste gedeelte zien we een gemiddelde van 4,7G, terwijl de coureurs in het tweede gedeelte 4G moeten doorstaan. Gedurende de hele race gebruikt een bestuurder zijn remmen iets minder dan 500 keer, met een totale belasting van 62 ton op het rempedaal.

Hard remmen in bocht 3

Van de 7 rempunten op de Red Bull Ring zijn er 4 gekwalificeerd als ‘zwaar’ voor de remmen, 2 remsecties hebben een gemiddelde moeilijkheidsgraad en 1 wordt gezien als ‘licht’. Het meest uitdagend voor het remsysteem en de coureurs is bocht 3, de Castrol-bocht. De bolides komen hier aanschieten met 317 km/u en remmen in slechts 1,81 seconden af naar 144 km/u. Om dit te bereiken, moeten de bestuurders een druk van 151 kg op de rempedalen uitoefenen en met 4,8G vertragen. De coureurs ondergaan kort daarna dezelfde vertraging (4,8G) in de bocht 4 (de Schlossgold-bocht), dankzij de 313 km/u die worden meegenomen vanaf het rechte stuk daarvoor.

Afbeeldingen: Brembo.com

oostenrijk gif

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?