Peugeot 308 VTi houdt in door slijtage kleplichthoogte-systeem

kleplichthoogte systeem

De Peugeot 308 1.6 VTi met bouwjaar 2008 houdt in, loopt niet lekker stationair en komt de werkplaats binnen met een foutcode. De diagnoseapparatuur bevestigt dit, en de monteur begint het één en ander aan onderdelen te wisselen. Echter zonder positief resultaat.

Gegevens Peugeot 308 in dit artikel:

Merk: Peugeot
Model: 308
Type: 1.6 VTi Automaat 4H5FWF/1
Brandstof: Benzine
Motorcode: 5FS
Kilometerstand: 178.000
Foutcode: P1338 – Ontsteek-onderdrukking herkent cil. 2

De monteur is na het uitlezen van het motormanagementsysteem flink aan de slag gegaan. Zo heeft hij al bobines uitgewisseld met een andere auto en de bougies vernieuwd. Omdat deze veranderingen geen verbetering brachten, werden als test de injectoren vernieuwd. Ook deze aanpassingen resulteren niet in een oplossing. Verdere controles lieten zien dat de compressie in alle cilinders in orde is en dat de nokkenas op tijd staat. Omdat het autobedrijf vastliep, werd de hulp van Automotive Techline ingeroepen.

Zo werkt het VTi systeem

Nu volgt eerst een uitleg over het VTi klepslag-regelsysteem. Het gasgeven gebeurt niet door de gasklep open of dicht te doen, maar door de lichthoogte van de inlaatkleppen te veranderen. Hoe verder de inlaatklep open gaat, hoe meer gas er gegeven wordt. De klepslag varieert in deze auto van 0,3 millimeter (stationair) tot 9,5 millimeter bij vollast.

De kleplichthoogte wordt aangepast door een elektromotor die via assen, stoters, nokken en tuimelaars de kleplichthoogte varieert. Dit mechanisme en de lagers erin zijn zeer gevoelig voor slijtage. De geringste slijtage van lagers, speling en ruimte in de componenten zorgt er al voor dat de inlaatklep niet meer voldoende opent.

Het motormanagementsysteem registreert dit en stopt met injecteren van brandstof in de betreffende cilinder. Vervolgens wordt een foutcode aangemaakt en gaat er een waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel branden.

Werk aan de winkel

Je kunt het probleem bevestigen door de stekker van één van de nokkenaspositiesensoren los te nemen. Omdat de stekker van de nokkenaspositiesensor wordt losgenomen zal het noodloopprogramma geactiveerd worden. Als het kleplichthoogte-systeem de boosdoener is, zal de motor beter gaan lopen. Dit komt omdat in noodloop de klepslag maximaal is en op hetzelfde moment de gasklep de vermogensregeling overneemt. In deze situatie maken kleine afwijkingen in de mechaniek niet meer uit.

Wis het geheugen van het motormanagementsysteem en maak een proefrit zonder de stekker op de nokkenassensor. Als de motor probleemloos blijft, is er flink wat werk aan de winkel. De monteur voert de opdracht uit en constateert dat de storing weg is. Hieruit kan worden opgemaakt dat het variabele kleplichthoogte-systeem defect is.

Om het kleplichthoogte-systeem te vernieuwen, moet de complete cilinderkop vernieuwd worden. Ook bestaat er een grote kans dat een uitgesleten lager alsnog voor problemen zorgt. Daarom schrijft Peugeot fabrikant PSA voor om de cilinderkop volledig te vernieuwen.

kleplichthoogte
niveauregeling

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?