Op de pedalen op het circuit van Shanghai

Het circuit van Shanghai is niet bijzonder belastend voor het remsysteem, aldus de technici van Brembo. Toch gaan de F1-piloten elke ronde een aantal keren flink in de ankers.

Foto: Shutterstock

Het F1-seizoen 2018 heeft al weer zijn 3e ronde afgewerkt. Dat het internationale circuit van Shanghai door zijn specifieke karakter voldoende mogelijkheden voor spektakel biedt, werd maar weer eens duidelijk. Tijdens de GP van 2017 werden door de statistici bijvoorbeeld 54 inhaalmanoeuvres genoteerd. In 2018 waren dat er niet veel minder. Dat is onder meer te danken aan de twee lange rechte stukken van het circuit, waar de coureurs gebruik kunnen maken van de DRS.

Gemiddeld

Het circuit heeft vijf bochten die in de tweede versnelling genomen kunnen worden als de auto een significante aerodynamische belasting heeft. Daarom is het Chinese asfalt niet bijzonder veeleisend voor de remmen, menen de technici van Brembo. Het circuit wordt als naar de belasting voor het remsysteem wordt gekeken als ‘gemiddeld’ gekwalificeerd. Op een schaal van 1 tot 10 scoort Shanghai een 6 op de moeilijkheidsindex, gelijk aan het circuit van Austin in de VS.

Veeleisende remsecties in Shanghai

Vergeleken met de race van vorig seizoen is de gemiddelde remvertraging in Shanghai toegenomen, van 3,5G vorig jaar naar 3,7G dit jaar. In absolute termen is dit relatief hoog, hoewel het vergeleken met andere F1-circuits toch wat aan de lage kant is. Vanaf de start tot aan de finishlijn benut iedere coureur zo’n 450 maal het rempedaal. Van de 8 remsecties worden er 3 gekwalificeerd als veeleisend voor de remmen. Het meest uitdagende remgedeelte is bocht 14 met zijn vertraging van 5G. De F1-bolides komen hier aanzetten met bijna 330 km/u en remmen binnen 130 meter af naar zo’n 70 km/u. Ook bocht 6 doet van zich spreken: hier vertragen de coureurs met 4,9G binnen 100 meter van 295 km/u naar 80 km/u. De derde bocht die een groot racehart vereist, is bocht 11: hier vertragen de coureurs met 4,8G.

Afbeelding: Brembo.com

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?