Romax biedt hulp! Roetfilter vervangen of niet?

Het roetfilter is eigenlijk een relatief eenvoudig component met als doel roetdeeltjes opvangen die de motor verlaten. Toch zien we steeds vaker auto’s op de brug met een probleem in het uitlaatsysteem, waarbij een verstopt roetfilter de oorzaak is. Wanneer een roetfilter verstopt raakt vóór de vervangingstermijn, ligt de oorzaak hiervan zelden aan het roetfilter zelf. Meestal ligt de oorzaak bij het motormanagement, de motor, turbo of diverse sensoren van het roetfilter.

dpf

Om monteurs tijdens een diagnose van een roetfilter te ondersteunen hebben Romax en Automotive Academy de handen ineen geslagen. Zo heeft Romax een speciale checklijst samengesteld die de monteur helpt bij het bepalen of het roetfilter vervangen moet worden of niet. Aansluitend bieden wij u de mogelijkheid om via Automotive Academy een speciale DPF-trainingsmodule te volgen.

diagnose-checklist-roetfilter

In deze module wordt onder andere aandacht besteed aan de diagnose en reparatie van verschillende roetfiltersystemen zoals:

  • Werking van het commonrail systeem
  • Ademhaling van het commonrail systeem
  • Werking van de verschillende roetfiltersystemen
  • Regeneratie processen
  • Sensoren DPF
  • Storing en oplossingen van de DPF
  • Examen Emissietechnologie Dieselmotoren
  • Regeneratie vloeistoffen

Lees meer over de training op de Automotive Academy website. Nu ook € 50,- korting bij een uitgebreide technische training: module DPF – Roetfilters. Deze kortingsvoucher is in te leveren bij één van de vestigingen van Automotive Academy. De korting wordt gegeven na inlevering van deze kortingsvoucher en bij inschrijving van de technische training van Automotive Academy: module DPF – Roetfilters. Niet in combinatie met andere acties. Deze voucher is geldig t/m 31 december 2016. 

  Download kortingsvoucher  

 

Adviseer het juiste roetfilter

  Silicium Cordieriet
OE gelijkwaardig Volledig Alleen uiterlijk
Monoliet Siliciumcarbide Cordieriet
Maximum tempratuur 1500 C 850 C
Smeltpunt 2000 C 1450 C
Maximale opslag as 12 g/l 5 g/l
Schokbestendigheid -/+ +/+
Gewicht 0,8 kg/l 0,4 kg/l

 

Omstandigheid Silicium Cordieriet
Alleen snelwegkilometers  X X
Motor wordt altijd goed warm en is langere tijd op bedrijfstemperatuur X X
Veel stops zoals koeriersdiensten en pakketbezorgers X  
Korte stukjes rijden, het ronde rond de kerk X  
Hybride diesel auto’s X