Schakelongemak met gepiep uit het dashboard en een volgelopen Fiat brein

Bij een Fiat 500 met een Dualogic halfautomatische versnellingsbak treden storingen op. De foutcode P2914, ‘subsysteem versnellingsbak’, die de monteur heeft uitgelezen, duidt op een onjuiste afstelling van de schakelmodule, maar daar blijft het niet bij. De CAN-melding P0856 wijst op een ongeldig ESP-bericht en C0001 op een combi-instrumentfout. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, komt er ook nog een irritante piep uit het dashboard. Tijd voor advies van de Automotive Techline.

Fiat

Gegevens voertuig in dit artikel: Fiat 500 1.2 benzine Dualogic uit 2009

Opnieuw inleren

De monteur die de auto heeft uitgelezen, heeft een systeemdruk van 40 bar gemeten. De Automotive Techline medewerker vermoedt dat de versnellingsbak een fout vaststelt, waardoor de motor wordt uitgeschakeld. Die klacht is echter niet te simuleren. Hij adviseert daarom de versnellingsbak opnieuw in te leren met de remote-methode en te kijken wat dit oplevert. Daarnaast merkt de medewerker op dat dit soort problemen ook kan ontstaan door niet goed functionerende toerentalsensoren of een haperende keuze schakelaar sensor. Ook adviseert hij de monteur de accuspanning te checken.

Snel schakelen

Ook een tweede helpdeskmedewerker adviseert de accu en dynamo te controleren en de hele auto nog eens goed uit te lezen. Dit levert echter geen fouten op. De medewerker vraagt de monteur de foutcodes te wissen en het schakelsysteem te testen door snel te schakelen, met de vraag of dan de pomp vaak in werking treedt. Dit alles levert echter geen nieuwe inzichten op. Wel komt er een nieuwe foutcode bij: P060c, wat duidt op een defecte regeleenheid.

Vloeistofniveau en -kleur

Een derde helpdeskmedewerker die met de case meekijkt, vraagt hoe het vloeistofniveau is in de Dualogic. Dit kan alleen worden gepeild als het systeem drukloos is. Er blijkt voldoende vloeistof in te zitten, waarop de medewerker vraagt er wellicht rode tinten in de vloeistof aanwezig zijn. Dit zou op sporen van ATF kunnen wijzen, wat niet in dit systeem mag worden toegepast. Ook vraagt hij of de positiesensor schuin boven het reservoir vochtig is. Van beide blijkt geen sprake.

Water en olie

Vervolgens wijst de helpdeskmedewerker op het zwarte afdekkapje achter op de schakelmodule. Hij adviseert de drie boutjes los te draaien en te checken of er olie of water uitkomt. In dat geval kunnen de keerringen in de module beschadigd zijn en kan de dikke magneetklep direct naast het afdekkapje defect raken. Mocht van dit alles geen sprake zijn, dan wordt het tijd om te zoeken naar een mechanische oorzaak in de versnellingsbak. De monteur zou hiervoor de meetwaarden moeten controleren van de schakel- en keuzehendelpositie. Deze waarden worden weergegeven in het bekende H-patroon, waarbij zichtbaar wordt in welke versnelling problemen optreden.

‘Brain damage’

Maar zover komt het niet. Na het verwijderen van de afdekkap stelt de monteur vast dat het brein van de schakelmodule vol zit met water en olie. Hier blijkt geen eer meer aan te behalen. Op advies van de helpdeskmedewerker vervangt de monteur de schakelrobot. Hierna moet hij het systeem vullen met de juiste vloeistof en het niveau op de juiste manier (drukloos) controleren. Ook moeten het schakelpatroon en de koppeling opnieuw worden ingeleerd. Na het uitvoeren van deze handelingen schakelt de Fiat 500 weer als een zonnetje.

basisinstelling

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Afbeelding: Shutterstock

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?