Schokdemperproblemen: de acht meest voorkomende oorzaken

Schokdempers (veerpoten) vervullen een essentiële rol in wegligging, veiligheid en comfort. Onjuiste montage is een veel voorkomende oorzaak van problemen. In dit artikel gaan we hier dieper op in.

1. Het overmatig aandraaien van de topmoer van de veerpoot

De topmoer moet correct worden geïnstalleerd en aangedraaid met een zeer specifiek koppel, dat in de meeste gevallen varieert van 41 Nm tot 68 Nm – ver onder het koppel dat door een slagmoersleutel wordt gegenereerd. Daarom is het belangrijk dat tijdens de montage alle bouten en moeren worden aangedraaid met een momentsleutel volgens de door de fabrikant aanbevolen specificaties.

Bij het oplossen van een probleem kunt u de oppervlakken van de bovenste moer controleren want slagmoersleutels laten vaak verraderlijke sporen na. Bij te hard aandraaien breekt de steel vaak in een scherpe hoek af, terwijl de trillingen die worden veroorzaakt door slagpistolen ook de moer aan de andere kant van de zuigerstang kunnen losmaken.

2. Verkeerd gereedschap en onjuiste procedures beschadigen stangschroefdraad

Dit gebeurt als de monteur tijdens de montage de topmoer verkeerd over de stangdraad plaatst en vervolgens met een luchtpistool aandraait. Dit beschadigt de schroefdraad. Bovendien kan, wanneer de monteur de sluitringen van de montagekit in de verkeerde volgorde aanbrengt, er een losraken. Deze raakt het onderste deel van de stangsteel en veroorzaakt naast lawaai ook vaak beschadiging van een deel van de schroefdraad of de stang zelf.

3. Ongeschikt gereedschap beschadigt chroomoppervlak zuigerstang

Gebruikt een monteur bijvoorbeeld een tang om de zuigerstang van de veerpoot vast te houden bij het aandraaien van de bovenste moer, dan kan dit leiden tot schade aan beide zijden van het chroomoppervlak van de zuigerstang. Zodra de schokdemper is ingedrukt, gaat het beschadigde gedeelte van de zuigerstang door de afdichting van de veerpoot, deze scheurt en er ontstaat olie- en gaslekkage. De monteur kan dit probleem makkelijk vermijden met het gebruik van geschikt gereedschap om de stang op zijn plaats te houden terwijl hij de bovenste moer op het juiste moment aandraait.

4. Het niet per paar vervangen van de schokdempers op één as

Schokdempers en veerpoten zijn bij normaal gebruik onderworpen aan meer dan 2.200 rebound compressiecycli per kilometer. Dat is 176 miljoen cycli na 80.000 kilometer! De onvermijdelijke slijtage heeft uiteindelijk invloed op de prestaties van de verschillende interne onderdelen.

Vervangt de monteur slechts één schokdemper op dezelfde as, dan is de nieuwe stijver dan de andere. De nieuwe demper raakt hierdoor snel overbelast omdat deze alle rebound en compressie inspanningen van de vering probeert te beheersen. De nieuwe unit raakt snel beschadigd en verliest, vaak door oververhitting, olie en gas via de bovenafdichting.

5. Nieuwe schokdempers monteren met een oude montagekit

De bovenste bevestigingskits bestaan uit twee fundamentele onderdelen: een rubber element en een veerpootlager. Na verloop van tijd slijten deze en moet de monteur deze vervangen om een goede werking van de ophanging en het remsysteem te garanderen. Aangezien het rubberen element na verloop van tijd harder wordt, kan de bestuurder snel last krijgen van trillingen en lawaai. De levensduur is onder normale rijomstandigheden ongeveer 80.000 kilometer, in overeenstemming met die van de schokdempers en veerpoten. Daarom raadt Monroe aan om bij elke vervanging van schokdempers of veerpoten tegelijkertijd nieuwe montagekits te monteren.

Monroe Mounting Kits herkent u aan de artikelnummers beginnend met MKxxx.

6. Nieuwe schokdempers monteren met een oude beschermingskit

Monroe beschermingskits bestaan uit twee essentiële onderdelen:

1. Compressiebumper
Deze bestaat uit polyurethaanschuim met een hoge dichtheid en een specifieke kegelvorm die harder wordt naarmate de eenheid meer wordt samengedrukt. Geplaatst op de top van de zuigerstang van de veerpoot, is zijn belangrijkste taak het beperken van rollen, duiken en kraken van de carrosserie van de auto.

2. Stofkap

Deze is meestal gemaakt van rubber met een hoge weerstand en heeft als belangrijke taak de schokdemperstang te beschermen tegen contact met schurende deeltjes zoals modder, zout, asfalt, water en stof die het chroomoppervlak onherstelbaar kunnen beschadigen. Onvolkomenheden in het oppervlak van de stang kunnen de olieafdichting van de schokdemper beschadigen, waardoor olie en gas uit de eenheid kunnen ontsnappen en deze onbruikbaar wordt.

Ook voor de Protection Kit raadt Monroe aan deze na ongeveer 80.000 kilometer te vervangen en altijd wanneer de monteur de veerpoten of schokdempers vervangt.

Monroe Protection Kits herkent u aan artikelnummers beginnend met PKxxx.

7. Verkeerde positie van de compressiebumper tijdens installatie

De positie van de compressiebumper van de beschermingsset is zeer belangrijk. Een veelgemaakte fout tijdens de installatie is om bij het proberen aan te draaien van de bovenste moer de bumper naar de onderkant van de veerpoot te trekken om toegang te krijgen tot de stang. Hierdoor verhindert de bumper echter de juiste beweging van de ophanging en dit zorgt voor een extreem harde rit. Voor een juiste installatie moet de monteur de compressiebumper (gele deel op de foto) naar de bovenkant van de stang verplaatsen, waarbij er ongeveer één vingerruimte overblijft tot de onderkant van de montagekit.

8. Vastzetten van volledig uitgeschoven schokdempers

Heeft een schokdemper aan één kant van de behuizing lak verloren, dan is dit waarschijnlijk te wijten aan een verkeerde uitlijning van de schokdemper tijdens de montage. Dit gebeurt vaak wanneer de monteur de schokdemperbevestigingen aandraait terwijl de auto op een 2-puntslift staat waarbij de wielen vrij hangen met volledig uitgeschoven schokdempers. Het rubberen element van het silent block werkt als een veer en is ontworpen om elastisch te vervormen bij een rotatie van 45 graden in elke richting.  Zet de monteur de bevestigingen vast met de ophanging volledig uitgeschoven, dan worden de rubberen silent blocks bij het neerlaten van de auto tot op de grond meer dan 45 graden gedraaid.

De ideale manier om de bevestigingen van de schokdempers definitief vast te zetten, is onder belasting met de auto op de grond en met één persoon erin. Is de toegang tot de bevestigingen in deze positie moeilijk, dan is het mogelijk om de afstand tussen twee oogjes van de schokdemper in te stellen volgens de installatie-instructies. Met het onderdeel op een tafel trekt u met een marker een lijn op de behuizing, uitgelijnd met de rand van het vuilscherm. Installeer de schokdemper in de auto en draai de bevestiging met de hand vast. Gebruik ten slotte een hydraulische krik om de as op te tillen zodat de rand van het vuilscherm op één lijn ligt met de eerder aangebrachte markering en draai de bevestigingen vast met het aanbevolen koppel.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?